Položaj panoge | Jože Volfand |
 
Portret Franceta Prešerna najbolj preseneti v sejni sobi podjetja Piskar ob sicer zelo popolnjenih stenah z umetniškimi slikami, z različnimi priznanji, ki so dokaz družbene odgovornosti, in s certifikati o kakovosti njihovih polietilenskih vrečk. Različnih vrst. Za gospodinjstva, za odpadke, nosilne in druge, tudi dišeče vrečke in razgradljive za biološke odpadke, pa folije in še marsikaj. Letna proizvodnja? Tisoč ton. Začela pa sva kot marsikdo iz nič, pri dvajsetih, pravi prokuristka Romana Piskar, po poklicu učiteljica. Najini začetki so bili zelo težki in takrat nam je pomagal moj oče tako z nasveti kot z vlivanjem poguma za nadaljnje delo, pove direktor Anton Piskar, sicer geodet. Letos praznujejo tridesetletnico. Zdaj so podjetje, ki se močno usmerja v izvoz.
 
Romana Piskar

Romana Piskar

In kako gre letos? Je boljše kot lani?

Lepa pomlad je. Če bi se le nadaljevalo. A ne da se napovedati, kako se bo leto končalo. Prodaja se povečuje. Lahko da bo zrasla za 10 do 15 %. Je pa hkrati pritisk na cene. Trgovci bi radi večje rabate, surovine so drage. Za zdaj smo veseli, da ni slabše.

Katere vrečke so najbolj iskane?

Vrečke za odpadke. Zanje je največ povpraševanja. Tudi v izvozu. Izvažamo v Francijo, Italijo, Litvo, Hrvaško, Estonijo, Grčijo, kjer so dobri kupci, v Izrael. Iščemo nove trge. Pričakujemo podpis pogodbe za izvoz v ZDA. Nekaj let je trajalo, a vrata so se odprla in to bo za podjetje nov mejnik. Razmišljamo, kako naprej. Izvozimo 30 %, 70 % prodamo doma. Približujemo se trem milijonom letne realizacije.

Kje vidite vzrok za večjo prodajo vrečk za odpadke?

V večji osveščenosti potrošnika, pa tudi v zakonodaji, ki zahteva ločeno zbiranje odpadkov. Prodaja se veča zlasti v mestih. Naše vrečke so na policah vseh pomembnih trgovcev. Večji del, 60 % proizvodnje, so vrečke za odpadke, ostalo za gospodinjstva. Najmočnejši prodajni kanal so trgovine. Delamo pa tudi za referenčne partnerje v živilski industriji in drugih panogah. To so izdelki po naročilu. Od Gorenja do Pekarne Pečjak, Tosame, Simp’s, UKC Ljubljana, Psihiatrične klinike, Bolnišnice Golnik, vedno več pa tudi za komunalna podjetja, kot so Komunala Slovenj Gradec, Okolje Piran, Javne službe Ptuj, Komunala Brežice, pa za šole, vrtce in druge.

Plačilna disciplina?

Ponekod slabše, drugje tudi plačilo po predračunu. Roki se podaljšujejo. Zato tudi mi ne moremo plačevati v kratkih rokih. Včasih se odpre kakšna luknja in prav vsak izpad nam povzroči težave. V preteklosti nam je kar nekaj velikih in znanih podjetij v Sloveniji prizadejalo veliko težav zaradi njihovih problemov in stečajev. Veliko državnih podjetij ne plačuje svojih obveznosti v dogovorjenem roku, kar pa za slovensko gospodarstvo prav zagotovo ni dober pokazatelj. Država s takimi dejanji nikakor ni vzgled dobrega poslovanja. A smo optimisti.

Prvi v Sloveniji ste začeli z razvojem in proizvodnjo vrečk za biološke odpadke. Nekateri pravijo, da pravih biorazgradljivih vrečk ni na trgu.

To ni točno. Mi smo edini proizvajalec v Sloveniji s certifikatom. Našo biorazgradljivo vrečko lahko odložite na kompost in se bo razgradila v prah, na majhne delce. V 45. dneh, odvisno od več dejavnikov. Tudi živali jo lahko pojedo. Zgodi se lahko tudi, to so nam povedali potrošniki, kupci, da v naših biorazgradljivih vrečkah za biološke odpadke lahko pride do razkrajanja že v nekaj dneh. Drugi tip biorazgradljivih vrečk pa so tiste, kjer se materialu doda aditiv OXO. V ZDA je to dovoljeno, EU tega ne pozna. OXO biorazgradljive vrečke pa so trše, dalj časa obstojne in se dalj časa razkrajajo. Tudi na otip so drugačne.

Kupci so?

So. Prodaja biorazgradljivih vrečk raste. Letno jih izdelamo 10 do 15 ton. A v obsegu naše proizvodnje je to majhen delež.

S čim ste konkurenčni?

Dobro smo opremljeni. Leta 2009 smo na razpisu pridobili nekaj evropskih sredstev za dva stroja. Zagotavljamo kakovost. Reklamacij nimamo. Nismo med najcenejšimi, a vemo, kaj ponujamo. Stalno preverjamo, analiziramo kakovost. Nobene vrečke ne proizvedemo iz 100 % reciklata. Dober proizvajalec mora vedeti, kakšen material in kakšni dodatki dajo vrhunsko kakovost, odličnost izdelka. In kaj je sprejemljivo za širšo uporabo. Za najboljšo vrečko je bistvena čistost materiala. Sicer pa je naše pravilo, do kupca mora priti uporabna, kvalitetna, čista vrečka, ki služi svojemu namenu. Kupcu pripravimo izdelek tako, da lahko racionalizira poslovanje in proizvodni proces. To je naša dodana vrednost. In konkurenčna prednost.

Konkurence ni malo. Vi pa želite postati vodilni na področju proizvodnje polietilenskih vrečk za uporabo v gospodinjstvih.

Konkurence ni malo ne pri nas ne na tujem. Naj kar bo. Seveda želimo biti vodilni. V kontaktih s tujimi kupci pa smo zelo hitro na realnih tleh. Ekonomija obsega. Mi smo majhno lokalno podjetje, butično, s 26 zaposlenimi in raznovrstno proizvodnjo. Čeprav specializirani. In z veliko priložnostmi za razvoj vrečk za odpadke. Trg pravi, da smo dobri. Želimo pa še bolj v industrijo. Zlasti pa v izvoz. Ta nam raste.

Je to rezultat vašega sodelovanja na sejmu v Amsterdamu in na sejmu PLMA’S Wordof Private Label?

Tudi. Šestkrat smo sodelovali. Sprva ni bilo kupcev. Zdaj je drugače. Vsako leto širimo posel. Vztrajnost je lepa čednost.

Kot majhno podjetje presenečate z novostmi, inovacijami. S pionirskimi dosežki. Ne le biorazgradljiva vrečka, tudi z dišečimi vrečkami za odpadke ste prvi vstopili na trg. Saj posebnega razvojnega oddelka nimate.

Izkoriščamo našo majhnost. Smo fleksibilni. Razmišljamo. Nimamo zaposlenega ne posebnega tehnologa ne razvojnika. V majhnem družinskem podjetju skoraj vsakdo razmišlja, kaj spremeniti, izboljšati. Kdor ima idejo, jo poskušamo realizirati. Hodimo v tujino. Poslušamo naročnike in kupce. Dišeče vrečke za odpadke v kopalnicah, v gospodinjstvu so se dobro prijele. Pa tudi majhni posegi, na primer, vrečke kupcu dostaviti v posebni embalaži, v škatlici, da bo imel z njimi kar najmanj dela, so drobna dodana vrednost. A naročniku nekaj pomenijo.

Vaš glavni material je polietilen. Marsikdo, tudi okoljska politika, jo odklanja kot neprimeren material. Napovedujejo nove ukrepe proti uporabi nosilnih plastičnih vrečk.

Brez plastike še dolgo ne bomo mogli živeti. Naša odgovornost, odgovornost proizvajalcev je, da uporabljamo materiale, ki bodo najmanj škodovali okolju. A kako ravnamo kot potrošniki? To se mora vprašati vsak sam. Plastične vrečke, razmetane po okolju, ob rekah, v morju, so človekovo delo. V našem podjetju je vsak dan dan odprtih vrat. Smo odprti za ekskurzije otrok. Sodelujemo z vrečkami v čistilnih akcijah. Zavedamo se naše družbene odgovornosti. Je pa zdaj težje ko nekoč in nam ni vseeno, da ne moremo se več donirati lokalnemu okolju in drugim.

Kako pa gledate na to, kar počne država?

Država naj nam čim manj vzame. Pomagati nam ne more veliko. Veliko lahko stori pri njenih razpisih. Naj določi kriterije, kakšno kakovost vrečk želi za razpisano ceno. Najnižja cena ne more biti pravo merilo, pravo merilo bi morala biti kvaliteta, predvsem za bolnišnice in zdravstvene ustanove. Tisti, ki objavljajo razpise za javna naročila, bi se morali pri pripravi razpisov posvetovati s proizvajalci in tukaj bi država lahko veliko, veliko prihranila.

Kako boste praznovali jubilej?

Za uspehe v našem podjetju smo zaslužni prav vsi zaposleni. Vsi se zavedamo, da je uspeh podjetja odvisen od zadovoljnih delavcev, ki radi prihajajo v službo in se v svojem delovnem okolju dobro počutijo. Za to skrbimo prav vsi in tako že med letom ne pozabimo na praznovanja okroglih obletnic zaposlenih. Vedno se poveselimo in obdarimo z malenkostmi in tako izkažemo majhno pozornost vsakemu. Tudi našo skupno obletnico bomo praznovali v delovnem vzdušju s pridihom izobraževanja oziroma tako kot vsa dosedanja praznovanja.