Trg embalaže in novosti |
 
Podjetje Eurobox že nekaj let dosega poslovno in razvojno rast, kar jih je na trgu umestilo med največje proizvajalce embalaže iz valovitega kartona. Domači trg jim je premajhen. Ko se je začela kriza, so se odločili za naložbe in za povečanje izvoza, tako da za letos napovedujejo kar 78 %-tno rast izvoza. A ne le to. Bernarda Brezec Krajc, vodja razvojnih projektov, ve, da jim bo projekt z Radgonskimi goricami, z njimi pripravljajo prav posebno embalažo, lahko dal nov zalet. In nove partnerje, nosilce znanih blagovnih znamk. Pravi, da njihove izdelke tudi sicer znajo bolj ceniti v tujini kot doma.
 

Bernarda BrezecKateri trendi na domačem in tujem trgu so lani najbolj vplivali na vaše poslovanje? Se rast nadaljuje?

Podjetje Eurobox d.o.o. je od leta 2008 naprej dosegalo stalno rast. V času krize smo namreč naredili drugače od ostalih. Naredili smo investicijski plan in pričeli z vlaganji. V posodobitev strojev, v nove in bolj optimalne proizvodne prostore, v tehnologijo in v kadre. Začrtali smo razvojno strategijo, kje želimo biti čez 10 let. Nismo razpravljali o tem, zakaj dela ni. Enostavno smo ga dobili. Kar ni šlo pri nas, smo poiskali v tujini. In že takrat smo se zavedali, da se ne smemo fokusirati na domače tržišče, saj je na njem že veliko ponudnikov, ki jim takrat nismo mogli konkurirati. Zavedali smo se, da cena ni vse. Dokaz. Najcenejših ponudnikov že dolgo ni več. Seveda nam je bila v prid vsaka združitev naših največjih konkurentov. In tako smo počasi dosegli mesto drugega največjega proizvajalca embalaže iz valovitega kartona pri nas.

In res kar naprej rastete?

Da. Lani smo dosegli rast, 21 %. Glede na prejšnja leta smo tokrat rasti lažje sledili, ker je bila v načrtovanih okvirjih. Trendi, ki so na to vplivali, pa so enaki kot leta 2008. Mislim na rast na tujih trgih, na nenehne investicije v opremo, znanja naših zaposlenih in pa trdo delo. Dejstvo je, da smo kupcem sposobni in pripravljeni ponuditi več. Razvoj embalaže, kombinacijo materialov, cenovno primeren nivo in kvaliteto, ustrezen dobavni rok in primeren nivo komunikacije. Še naprej bo rast.

Predvsem na področju posebnih segmentov in na projektih, ki so tesno povezani z razvojem. Trend rasti je predviden tudi za podjetje, ki je v »sorodu« z Euroboxom, to je Slokart d.o.o.

Ali je rast povezana tudi s tem, da se povpraševanje po kartonski embalaži povečuje? V katerih panogah in za katero vrsto embalaže? Za katero vašo embalažo iz valovitega kartona je na trgu največje zanimanje?

Podatki res izkazujejo rast na področju porabe papirjev za namen pakiranja. V različnih panogah. Verjetno gre za delne rasti v vseh sektorjih in za prihod novih. Valoviti karton ima eno od pomembnih lastnosti: trdnost. Zaradi tega lahko zamenja ostale, manj funkcionalne, težje, manj eko izdelke. Druga pomembna lastnost je v najbolj opevanem izrazu zadnjih let. Karton je bio in trajnosten. Manj znana resnica je, da proizvajalci papirja že dolgo iščejo načine za uporabo sekundarnih produktov iz proizvodnje. S paro ogrevajo okoliške stanovalce, jim nudijo električno energijo, iz odpadnih vod dobivajo produkte, ki jih na trgu prodajo ipd. Nič več ne velja, da je papirna industrija uničevalec gozdov. S stranskimi produkti in pogozdovanjem jih dejansko v veliki meri ohranjamo. Trend rasti je v tem, da v naši panogi nenehoma iščemo nove priložnosti in nove trge. Tako smo navajeni.

Tudi pri vas?

Seveda. Če pogledam še malce v lastno škatlo. Največjo rast dosegamo z zahtevnimi produkti. Zagotovo je najbolj opazna v avtomobilskem sektorju, ki pa mu stalno sledijo še v ostalih tehnološko zahtevnih panogah. To pomeni, da se v Sloveniji razvija veliko manjših/srednjih podjetij, katerih osnovna proizvodna dejavnost temelji na tehnološko visoko zahtevnih izdelkih. Zgolj transportna škatla že dolgo ni več to, kar kupec želi imeti. In tukaj je naša tržna prednost. Že leta namreč ne ponujamo zgolj škatel.

Kaj pa vaš posebni segment, to je embalaža iz PP, displeji in sestavljene pregrade?

Največjo rast smo dosegli z embalažo iz PP. Razlog je v tem, da jo ponujamo kupcem, ki imajo pozitivne izkušnje z nami že pri kartonski embalaži. Tako točno vedo, da lahko tudi na tem področju pričakujejo inovativnost, ustrezno kvaliteto in želene dobavne roke.

Displeje imamo v naši ponudbi, vendar pa jih delamo malo. Razlog? Kupci naročajo displeje v marketingu, pri oblikovalcih, reklamnih agencijah ipd. Mi pa sodelujemo z nabavo/proizvodnjo/logistiko, zato nas zaposleni v marketingu pogosto niti ne poznajo. Gre namreč za precej ločeni področji. Sestavljene pregrade pa so bile razlog, da smo odprli PE v Trbovljah. Poleg našega prvega kupca, zaradi katerega smo šli v investicijo, to je Steklarna Hrastnik, smo sedaj pridobili kar nekaj novih kupcev, ki jim sestavljene pregrade prihranijo čas in pa zmanjšajo možnost napak.

Ena izmed konkurenčnih prednosti vašega podjetja je lastno razvojno delo. Kaj lahko ponudite kupcu in katere so vaše konkurenčne prednosti?

Zagotovo je naš razvoj naša največja konkurenčna prednost. Že leta vlagamo v znanje, pridobivamo izkušnje in se učimo. Vsi v podjetju. Naša prednost je, da vsi razumemo, kako je pomembno spremeniti način dela/razmišljanje/cilje za to, da lahko kupcu ponudiš embalažo, ki mu bo ustrezala in mu bo nudila več kot tista, ki bi jo dobil od tvojega konkurenta. Kupcu ponudimo izbiro ustreznih materialov, izvedbo, ustrezno vzorčenje, testiranje v laboratoriju, dizajn in kvaliteten končen produkt. In to cenijo tisti kupci, ki samo v lastnih podjetjih delajo na podobne načine. Zato so skoraj vsi uspešni projekti iz KickStarterja naši kupci. Prav tako so med našimi kupci vsi tisti, ki imajo lastne RR oddelke in delujejo na zahtevnem globalnem trgu.

Govorite o materialih. Kateri materiali so najbolj hvaležni za embalažo, ki bi jo lahko opredelili kot zeleno embalažo?

Vsi. »Zelena embalaža« namreč ni toliko v domeni proizvajalca, kot je v domeni kupca. Prav tako je odvisna od tega, za kakšen namen se jo proizvaja, njena povratnost, končni namen ipd. Tudi karton ni zelen, če ga ne recikliramo. Zagotovo pa karton spada v segment »bolj zelene embalaže«. Glede na CO2 odtis, ki ga papirničarji znatno znižujemo, je kartonska embalaža ena od bolj trajnostnih in ima res visok delež reciklabilnosti. In če karton opredelimo bolj natančno, je prav valoviti karton najbolj »zelen«. Nadomešča namreč prav tisto embalažo, ki je za okolje najbolj sporna: plastiko, kovino in pa les.

Za domači in tuji trg pripravljate novost, tudi skupaj z Radgonskimi goricami. Kaj so posebnosti tega projekta?

Res je. Podjetje Slokart d.o.o. je namreč že leta prisotno na področju luksuznega pakiranja. Predvsem se osredotočamo na proizvode, kjer že desetletje prevladujejo izdelki, ki so narejeni na najbolj fleksibilnem trgu na svetu, na Kitajskem. Imamo zaščite oblike in način sestave, za tujega partnerja pa tudi patent. Zaradi izkušenj, ki jih imamo v Euroboxu, smo postavili lastno proizvodno linijo za Slokart, ki pa še zdaleč ni zaključena. Ko bo vse pripravljeno, bomo imeli na njej kar nekaj prijavljenih patentov. Tako bomo lahko konkurirali kitajskim proizvajalcem, saj žal s pogoji v EU stvari ne moremo delati zgolj ročno. Tukaj je jasna simbioza med obema podjetjema. Ja, Radgonske gorice. Lahko izdam le to, da pripravljamo posebno embalažo. V njej bo posebna izvedba Zlate penine, ki bo posvečena zelo prepoznavni medijski osebnosti, ki ima zanimiva besedila. In taka bo tudi embalaža: nova, lepa, bleščeča.

Naš drugi projekt pa zaključujemo s Piranskimi solinami, ki bodo spremenile del darilnega pakiranja. Njihov oblikovalec Primož Pislak, iz studia Luks, je pripravil čudoviti grafiko. Prepričana sem, da bo naša embalaža še dolgo po uporabi izdelkov krasila marsikatero polico. Glede na nakupne izkušnje izdelovalca, največ v tujini. Žal je tako, da naše izdelke še najbolj cenijo v tujini. Sestavine, kvaliteto, in ja, majhno naklado. In tako je tudi pri škatlah. Ko naš tuji kupec želi embalažo, nima predispozicije v tem, da je cena že tako nizka, da bo moral ravno na embalaži najbolj prihraniti. Ker ve, da tudi oči kupujejo.

Ali ta novost pomeni, da bo Slokart proizvajal embalažo, ki je doslej prihajala s kitajskega trga? Kaj poslovno in razvojno pomeni nova embalaža za vašo rast?

Res je. Pričakujemo podpis poslovne pogodbe z dvema velikima tujima ponudnikoma, ki sta v FB in kozmetično-modni industriji. Pričakujemo naročila poznanih blagovnih znamk, kot so Juvée, LVMH, LeSilla, Krug in L’oreal. Smo se pa odločili, da bomo vpeljali blagovno znamko »BoxSide Made in sLOVEnija.«. Na vsaki naši embalaži bo namreč ta znak. Tako bomo kupcem jasno pokazali, da z nakupom podpirajo EU gospodarstvo. Razvojno in poslovno to pomeni veliko priložnost za prodor na EU trg. Realno pričakujemo to, da se bodo prihodki podjetja Slokart podvojili.

Kaj pričakujete od letošnjega poslovnega leta?

Od letošnjega poslovnega leta ne pričakujemo posebnosti. Načrti so znani. Predviden promet je ocenjen na 13,1 mio EUR. Eurobox d.o.o. naj bi rastel nekje od 22 %. Seveda nameravamo višino izvoza povečati za 78 %, tako da bo končni izvoz dosegel dobrih 46 % prometa. Ker smo konec leta 2014 postali edini certificirani dobavitelj za kartonsko embalažo za podjetja IKEA za regijo Avstrija, Slovenija in Balkan, pričakujemo povečanje prometa tudi z njimi. Bistveno pri tem pa je, da smo poleg uspešne prilagoditve proizvodnje na standard IWAY dobili tudi neprecenljive izkušnje pri poslovanju z velikim koncernom. Vse to nam bo pomagalo tudi pri delu v podjetju Slokart. Želimo pa si, da bi bilo poslovno leto polno novih izzivov, saj zaradi tega vsako leto uspešneje plujemo po naših in tujih embalažnih vodah.