Položaj panoge |
 
K.M.K BOX je pred leti presedlal s kartona na polipropilen. Iz kartonske embalaže se je usmeril v plastično in uspel v panogah, ki tudi v krizi niso pokleknile. Povpraševanja ni malo, zlasti ne iz Nemčije in celotnega trga EU, prav avtomobilska panoga pa je za podjetje K.M.K BOX trden poslovni partner, prav tako farmacevtska. Zato je njihovo poslovanje stabilno, rast premišljena, saj Valter Krmac, direktor in solastnik podjetja, skupaj s prokuristom Igorjem Morganom, pravi, da je hitra rast lahko past. Posebni so vsaj še v tem, da v razvoju stavijo na material iz odpadka, prisegajo na 3R in njihov razvojno-raziskovalni oddelek je zametek mednarodnega inštituta za embalažo. Pogumno.
 
Krmac Valter

Krmac Valter

Vaš poslovni vzpon se je začel z uporabo polipropilena, termoplastičnega materiala, ki ga nekateri predstavljajo kot uspešnico tudi v prihodnosti. Ali je PP še hit kot embalažni material in kakšen razvoj vam lahko omogoči?
Da, lahko pritrdim vaši ugotovitvi. Naša poslovna pot v svetu embaliranja se je pričela s preoblikovanjem kartona. Vendar smo kaj hitro ugotovili, da je na tem področju prevelika “gužva”. Zato smo iskali druge materiale, s katerimi bi lahko nadaljevali našo poslovno pot. V tujini smo zasledili valoviti PP, ki je bil noviteta in omejen v uporabi. Da je valoviti PP oziroma kartonplast materil, ki bo uspešen tudi v prihodnosti, lahko potrdim. Material načelo treh R, reduce, reuse, recicle, izpolnjuje v polni meri.

Zakaj polipropilen imenujete tudi kartonplast?
Ime smo si izposodili pri našemu partnerju, s katerim sodelujemo že od samega začetka. Zdi se nam, da beseda primerno opiše material. Uporabljamo jo v poslovanju s strankami. Proizvajalci plošč uporabljajo različna imena, tako da na svetovnem trgu ni enotnega imenovanja.

A s tem materialom je bilo vaše podjetje lani predstavljeno kot podjetniška zvezda. Ko zdaj analizirate bilanco, se po rasti realizacije, dobička in izvoza še počutite kot podjetniška zvezda?
Naše podjetje vodimo kot dober gospodar, z odgovornostjo do kupca, do delavcev in do partnerjev. Rezultat je dobro poslovanje. Zavedamo se zahtevnosti poslovanja v poslovnem okolju, kjer deluje konkurenca, ki prav tako želi rasti in prav tako hoče večji tržni delež. Zato skušamo biti vedno korak pred njimi. O zvezdah pa težko govorim. Meni zadostuje, da so tam, kjer so, na nebu, mi pa želimo biti trdno na zemlji.

Kaj izdelujete iz propilena in kdo so najpomembnejši partnerji doma in na tujem?
Kartonplast primarno uporabljamo pri izdelavi embalaže, njegova uporaba pa se širi v izdelke široke potrošnje. Uporabnost materiala je primerna za avtomobilsko industrijo, farmacevtsko industrijo, industrijo stekla, kmetijstvo in ribištvo, gradbeništvo, v marketinški dejavnosti. Uporabnost, to lahko rečem, je premosorazmerna s človeško domišljijo in izvirnostjo. Torej neskončna, če malo pretiravam. Naša poslovna strategija je močno usmerjena na evropski trg. Cilj je konstantna rast in ne izključujemo strateškega povezovanja s tujim partnerjem. Celovita rešitev na področju embaliranja je izziv. Vemo, kaj bi radi.

To pomeni, da sledite sodobnim spremembam trga industrijske transportne embalaže. Na kaj so najbolj pozorni v avtomobilski in farmacevtski panogi?
Embalaža je strošek. Tega dejstva se mi zavedamo in zavedamo se, da si uporabnik embalaže želi čim manj stroškov. Če sledimo načelu 3R, je prav gotovo prava pot zniževanje stroškov na minimalno možno raven. Avtomobilska industrija je zelo zahtevna in v določenem smislu tudi motor v razvoju industrijskega načina dela in določevanja standardov. Delovanje “just in time” zahteva zanesljive partnerje, ki morajo svoje izdelke, ki sestavljajo avtomobil, dostaviti na proizvodni trak nepoškodovane. Zato je embalaža zelo pomembna in mora biti kakovostna. Špekulirati s slabimi materiali je nedopustno, je zelo drago. Ponuditi rešitve, ki zagotovijo dobro zaščito za pravo ceno ter obenem skrbeti za okolje, pa je razmišljanje, ki ga zagovarjajo panoge, za katere sprašujete. Naši kupci pričakujejo hiter odzivni čas pri pripravi ponudbe, pri izdelavi vzorcev in pri izdobavah. Uporaba programov, ki jih potrebujemo za izdelavo embalaže, morajo biti kompatibilni z avtomobilsko industrijo. Ni časa za dolgotrajna preverjanja vzorcev. Moramo hitro delati. Trajnost embalaže mora zadovoljiti njihove standarde, kar pomeni 7 let. Če povzamem, so hitra odzivnost, povečanje trajnosti embalaže in sodelovanje pri načrtovanju embalaže merila za našo konkurenčnost.

Kaj hoče kupec, katere funkcije embalaže so mu ključne? Nekateri postavljajo v ospredje zaščitno in distribucijsko, tudi praktičnost in ekonomičnost, drugi pa identifikacijsko in informacijsko funkcijo.
To drži, nimam kaj dodati. Glede na dejstvo, da je embalaža večkrat uporabljena, je potrebno embalažo tako skonstruirati, da je po možnosti zložljiva, kar pomeni prihranek pri prevozu. Zelo pomemben element je cena. Funkcije, ki jih omenjate, so sestavni del dobre embalaže.

Kateri vaši izdelki so najbolj iskani?
Težko opredelim, kaj je najbolj iskano. Za naše izdelke, predvsem embalažo, je značilna večkratna uporabnost, zato najbolj prodajamo škatle, bokse in separatorje, so po možnosti zložljivi in seveda izdelani po meri. V zadnjem času se je močno povečalo povpraševanje za oglasne table in promocijsko prodajne pulte. V podjetju imamo digitalni printer, ki omogoča zelo kvaliteten print na PP plošče. Verjamemo, da bodo izdelki široke potrošnje, ki bodo zbrani v katalogu »Kartonplast Corner«, popestrili ponudbo pri kupcih in upamo, da bodo zelo iskani.

V zadnjem obdobju proizvajalci embalaže zelo poudarjajo okoljske značilnosti embalaže – od LCA do ekodizajna. Kako je na ta trend reagiral vaš razvojni oddelek?
V našem RR oddelku smo si zastavili cilj, da bomo našo embalažo izdelovali iz okolju prijaznih materialov. Torej delamo na novih materialih. Naš fokus je surovina, ki predstavlja odpad, mi ga oplemenitimo in dobimo material, ki bo biorazgradljiv. Ta material se bo uporabljal predvsem za končno embalažo. Uporabnik bo embalažo odložil na kompost in s tem zaključil ciklus. Trajnostnemu razvoju, v pravem pomenu besede, želimo slediti v našem RR oddelku.

Napovedujete povečanje proizvodnje in rast prodaje. Kako kaže z možnostjo, da pridete do večjih proizvodnih površin?
Vsakdo si želi povečanja proizvodnje in rasti prihodkov. Čeprav je moje mišljenje, da je potrebno razumno rasti. Hitra rast je lahko past, ki je lahko za podjetje usodna. V našem podjetju rast načrtujemo zelo konzervativno. Predvsem pa pazimo, da je rast posledica zanesljivih kupcev. Ne smemo pozabiti, da je ciklus končan, ko podjetje za svoj izdelek dobi plačilo. Naše podjetje bi potrebovalo večje proizvodne prostore in jih tudi iščemo. Vendar ne za vsako ceno. Nepremičnine ne kupujemo, da bomo jutri prodajali, kot nekateri razmišljajo. Halo potrebujemo, ker moramo v njej delati, ustvarjati novo dodano vrednost. Novo ustvarjena vrednost pa je bistvo za poganjanje ekonomije. To dejstvo bi morala politika končno spoznati. Nam ni cilj imeti zemljišča v lasti. Naš cilj je ustvarjati v najboljših razmerah.

Vam poslovno okolje sledi?
Od politike pričakujemo, da nam omogoči poslovno okolje, v katerem bomo lahko vstopali na trg EU konkurenčnejši. Če bomo imeli cenejšo infrastrukturo, pomeni več denarja za boljšo strojno opremo. Govoriti o izdelkih z visoko dodano vrednostjo, so mokre sanje slehernega podjetnika. Vendar vsaka panoga ne more dosegati visokih dodanih vrednosti. Ohraniti moramo tudi take dejavnosti, ki imajo nižje dodane vrednosti, vendar so ravno tako uspešne in lahko zaposlujejo, kar je ključnega pomena za družbo. Delovna mesta so bistvena za blaginjo v neki državi. Tudi naša dejavnost spada med tiste, ki imajo majhno dodano vrednost, pa kljub temu vsako leto povečujemo prihodke. Seveda pogledujemo po državah bivše Jugoslavije, kjer je poslovno okolje veliko bolj spodbudno za proizvajalce kot naše, vendar čutimo tudi pripadnost kraju, kjer smo začeli ustvarjati, in odgovornost do naših zaposlenih.

Kje je razlog, da se vaša inovativna ptičja krmilnica ni prijela na trgu? Pripravljate kakšno novost?
To je bil naš prvi produkt, ki ga želimo tržiti kot produkt široke potrošnje. Imeli smo kar zapleten proces pridobivanja vseh dovoljenj, saj se produkt uvršča med izdelke, ki so namenjeni tudi otrokom. En izdelek je tudi ptičja hiška pobarvanka. Danes imamo vsa potrebna dovoljenja in pripravljeno strategijo prodaje. Verjamemo v izdelek. Prepričan sem, da bo prodajna uspešnica. Kot sem že omenil, je to material, ki omogoča veliko domišljijo pri kreaciji. Pripravljamo katalog, ki ga bomo poimenovali “Kartonplast Corner”. V njem bomo zbrali vse izdelke, ki jih imamo v svojem portfoliju, in vsak mesec bomo dodali novega. Izdelki bodo zajemali zelo široko področje uporabnosti, predvsem mislim na individualno uporabo, torej na končnega kupca.

Je še vedno aktualna zamisel, da del proizvodnje preselite v Srbijo?
V Srbiji imamo poslovnega partnerja, s katerim zelo dobro sodelujemo. Ko bo trg dovolj zanimiv, bomo v Srbiji postavili ekstruzijo, ker je edino tako smiselno proizvajati v Srbiji. Imeti moraš celotno linijo od materiala do proizvoda. Glede na dejstvo, da ima Srbija sklenjen sporazum z Rusijo, vidimo priložnost za naše produkte.

Nekaj časa ste razmišljali o inštitutu za embalažo, ki bi ga Slovenija potrebovala. In zdaj?
Da samo ne razmišljamo, je dokaz razvojno raziskovalni oddelek. To je predhodnica bodočega inštituta za embalažo. Idejo smo omenili našim partnerjem, ki so jo zelo dobro sprejeli. Inšitut bomo poizkušali organizirati na mednarodni ravni in celovito poseči na področje embalaže. To pomeni, da bomo uporabnikom dali celovit odgovor na temo embalaže. Izpostaviti želimo celovite in trajnostne rešitve na področju embaliranja. Z drugo besedo, želimo skleniti krog od surovine do odpadka.

Še vedno prejemate nizko plačo?
Moj osebni dohodek je še vedno med najnižjimi v podjetju. Moja nagrada je dobiček! Tako miselnost bomo v našem podjetju uporabljali za ključne ljudi v podjetju.