Lesena transportna embalaža |
 
Mariborsko podjetje Trgofort si že več kot dvajset let utrjuje položaj na trgu lesene transportne embalaže, čeprav to ni njihova edina dejavnost. K transportni embalaži sodi tudi kovinska in pakiranje oziroma zaščita izdelka. Ladijski, prekomorski promet postavlja pred proizvajalce zabojev posebne zahteve in specialna pakiranja. Še posebej, kot marketinško zatrjujejo v Trgofortu, ker velikost in težava tovora nista nobena omejitev. Nasprotno – to je za nas izziv, pravi vodja projektov Gabrijela Fekonja in omeni, da delajo za najbolj znane svetovne korporacije.
 
Gabrijela Fekonja

Gabrijela Fekonja

Kakšno je povpraševanje po izdelkih lesene transportne embalaže v Sloveniji, na bližnjih tujih trgih in katere standarde morate izpolnjevati?
Transportna embalaža je zadnja v verigi odpreme izdelka. Od nas kot proizvajalca transportne embalaže se pričakuje hitra odzivnost. Ta se nemalokrat meri v urah, ko kupec opravlja še zadnja testiranja strojev, kamion za odpremo pa ima že na dvorišču. Roka za dobavo v luko ne sme zamuditi. Prav tako se od nas pričakuje optimalen izkoristek tovornega prostora in uporaba kakovostnih pakirnih materialov, ki se nenehno izpopolnjujejo. Ti morajo biti čim lažji in čimbolj trpežni, večslojni, z ustreznimi premazi in dodatki, da zagotavljajo optimalno zaščito tovora pri obremenitvah med skladiščenjem, transportom in prekladanjem.

Tudi carina zahteva svoje.
Da. Zaradi carinskih postopkov in sledljivosti lesa kupci želijo izjavo o poreklu lesa in pakirnih materialov. Prav tako je potrebno leseno embalažo obdelati v skladu s standardom ISPM 15, saj brez tega izvoz tovora na njej ni možen. V našem podjetju proizvajamo različne izdelke iz lesa in kovine za transport: palete, pode, oboje in zaboje. Teh prodamo največ, predvsem tistih, namenjenih za ladijski oziroma prekomorski transport.

Z leti izkušenj smo razvili lasten program za konstruiranje zabojev in druge embalaže. Potrebno pa je upoštevati tudi smernice za pakiranje posameznih skupin izdelkov, antikorozijske zaščite, pakirnih materialov, označb ter drugih pravil, ki veljajo za našo dejavnost. Sicer pa letos pri povpraševanju ni nobenih večjih sprememb.

Za katere vaše lesne izdelke je največ zanimanja?
Največ za prekomorske in letalske zaboje ter za specialna pakiranja. Kupci zahtevajo optimalno pakiranje, zato nam največkrat podajo samo dimenzije in teže tovorov. Mi nato predlagamo način pakiranja, skonstruiramo embalažo, predlagamo tipe kontejnerjev ter naredimo načrte nalaganja.

Omenili ste standard ISPM 15. Kaj morate izpolniti?
ISPM 15 je mednarodni standard za fitosanitarne ukrepe, po katerem mora lesni pakirni material, na primer palete, zaboji, koluti …, izpolnjevati njegove tehnične zahteve. Mora biti brez lubja, ustrezno toplotno obdelan (HT, DH) ali zaplinjen z metil bromidom (MB) in nositi mora ustrezno oznako registriranega obdelovalca, ki s spremnimi dokumenti dokazuje, da sta postopka izvedena. Standard preprečuje prenos morebitnih lesnih škodljivcev med državami. V našem podjetju uporabljamo samo metodo toplotne obdelave (HT) po ISPM 15. Les je obdelan na ekološki, neoporečen način, s pomočjo toplote.

Za kakšno vrsto embalaže se raje naročniki odločajo, ko gre za pomorski in letalski promet – leseno ali kovinsko? Navajate, da velikost in teža tovora ne predstavlja omejitev. Ste lahko konkretni?
Pri prekomorskih in letalskih transportih se po večini uporabljajo leseni zaboji iz polnega lesa, vezanih ali OSB plošč. V večini primerov naročniku predlagamo ustrezen izbor embalaže in materialov mi, v velikih koncernih pa imajo še svoje dodatne zahteve, ki jih je potrebno upoštevati pri izdelavi. Pri prekomorskih transportih se način embaliranja določi na osnovi velikosti, teže, narave izdelka ter destinacije oziroma podnebnega pasu, kamor potuje. V kolikor je možno, se tovor pritrdi na ustrezno podkonstrukcijo zaradi manipulacije z viličarjem ali dvigalom in naloži v ladijski kontejner. V kolikor pa to zaradi občutljivosti ali velikosti izdelka ni mogoče, npr. pri elektroniki, strojih …, pa se tovor pakira v posamezne lesene zaboje, ki se nato naložijo na platforme ali pa so zaradi velikih dimenzij samostoječi pod palubo.

Pri letalskem transportu je drugače.
Je. Pri letalskih transportih je pomembna predvsem skupna teža tovora, ki ima večje omejitve kakor prekomorski transport. Zato se uporablja embalaža, prilagojena zahtevam v letalstvu. Mislim na upoštevanje večjega težnega pospeška, na velike in hitre temperaturne spremembe. Pri nas se z izdelavo transportne embalaže ukvarjamo že več kot 20 let. V tem času smo si nabrali bogate izkušnje doma in v tujini, saj delamo za najbolj znane svetovne korporacije. Izdelki v naši embalaži so dosegli že vse kontinente. Tako kot v vseh panogah se tudi naša nenehno izpopolnjuje. Uporabljajo se novi, izpopolnjeni pakirni materiali in sredstva, tako da je potrebno nenehno slediti novostim in opozarjati nase. Velikost in teža naročnikovega tovora za nas res ne predstavlja omejitve. Bogate izkušnje imamo s pakiranjem manjših, a tudi zelo velikih, več 10 ton težkih izdelkov. Vsak izdelek smo sposobni ustrezno zaščititi in zapakirati za vsakršen način transporta.

Vaša surovina so slovenski iglavci. So letos nižje cene zaradi velike ponudbe lesa?
Leseno transportno embalažo izdelujemo iz kakovostnega domačega lesa iglavcev. Teh vrst pa žledolom ni polomil v tolikšni meri, da bi to imelo vpliv na padec cen. Res pa je, da je na trgu velika ponudba zaradi žleda. Vendar to ni les, ki bi bil primeren za naše izdelke, ampak je za predelavo drugačne vrste.

V Sloveniji ni veliko proizvajalcev kovinske embalaže. Ste se zato odločili za širitev proizvodnega programa? V katerih panogah je za vaše izdelke največje zanimanje?
V našem podjetju imamo lesni in kovinarski oddelek, ki obstajata že od samega začetka. Medsebojno se dopolnjujeta, na primer ojačitev lesenih zabojev s kovinskimi deli ali zapolnitev kovinskih stranic z lesom. V kovinskem delu dajemo poudarek proizvodnji pripomočkov za lažjo manipulacijo, kot so vozički, regali ter razna vzdrževalna dela. Naši največji naročniki so podjetja, ki se ukvarjajo s strojegradnjo in inženiringom.

Prekomorski in letalski promet zahtevata specialna pakiranja. Za kakšne vrste specialna pakiranja ste usposobljeni?
Specialno pakiranje pomeni ustrezno pripravo in zaščito izdelka za varen transport pred vremenskimi vplivi, silami med transportom in manipulacijo, predvsem pri multimodalnih prevozih. Na končni destinaciji lahko tovor stoji zapakiran več mesecev v bistveno drugačnih klimatskih razmerah, kot so naše. Iz tega razloga moramo opraviti pravilen in primeren izbor pakirnih materialov in postopkov, da tovor v embalaži ostane nepoškodovan in takoj po razpakiranju uporaben. To pomeni, da mora biti izdelek zapakiran z ustreznimi folijami, absorbenti in stabilizatorji vlage ter regulatorji temperature. Pri nas ni serijske proizvodnje, ampak je vsako naročilo projekt zase. Zato je potrebno način pakiranja in konstrukcijo embalaže prilagoditi vsakemu posamezno.

Kaj kaže poslovanje v tem letu?
Obseg poslovanja v prvi polovici leta je po obsegu primerljiv z lanskim.

Načrti?
Utrjevanje tržnega položaja in povezovanje s strateškim partnerjem.