CROPAK in REGPAK 2013 | Lucija Gornjak |
 
V juniju 2013 so na Hrvaškem na embalažnem festivalu FEST.A CROPAK 2013 že deseto leto zapored dodelili nagrade za najboljše embalaže na hrvaškem trgu CROPAK in nagrade REGPAK za najboljše embalaže v regiji. O izzivih in trendih na področju embalažne industrije ter o natečaju smo se pogovarjali z Dreno Milijević, idejno začetnico teh projektov, direktorico Inštituta za embalažo in tiskarstvo Tectus – IatT iz Zagreba, je pa tudi glavna urednica strokovnega časopisa Ambalaža/REGprint, ter s podjetjem Kaplast d.d., večkratnim dobitnikom nagrad CROPAK in REGPAK.
 
Drena Milijević

Drena Milijević

Katere bistvene cilje že desetletje zasleduje embalažni festival CROPAK/REGPAK?

Glavni cilj natečaja je promovirati in nagrajevati tehnološke, tehnične in oblikovalske izvedbe oziroma dosežke embalaž kot sredstva za zaščito, promocijo in identifikacijo proizvodov. Cilj je tudi motivirati proizvajalce, uporabnike, oblikovalce in tiskarje embalaž, da širijo trdne tehnične in kreativne vezi embalažne in grafične industrije v skladu s svetovnimi trendi.

Embalažna industrija potrjuje svojo zmožnost inovacij in prilagajanja potrebam globalnih trendov. Varovanje okolja je zanjo bistvenega pomena in dolgoročni trend, ki vključuje eko dizajn embalaže, eko logistiko, eko proizvodnjo, reciklabilnost in obnovljive embalažne materiale. Natečaj nagrajuje tudi ta prispevek, sicer pa je pri izboru najboljših embalaž ključno, da je nagrajena embalaža zdravstveno ustrezna, zakonsko deklarirana in označena, ergonomsko oblikovana, atraktivnega dizajna, posebna, drugačna, tehnično pravilno izvedena in prijazna do okolja – to so ključna merila za izbor, ki jih vrednoti in ocenjuje 15-članska strokovna komisija iz uglednih hrvaških institucij.

Kaj kažejo desetletne izkušnje izbora najboljših embalaž na hrvaškem trgu in v regiji? Kakšni so trendi na tem področju, opažate kakšne razlike med državami?

Lahko trdim, da imamo na Hrvaškem znanje in izkušnje na vseh področjih proizvodnje kakovostne embalaže. Pri oblikovanju in razvoju embalažnih materialov se uporabljajo tehnike in tehnologije v skladu s splošnimi trendi. Pri tem so nekatera lokalna podjetja zagotovo uspešnejša in bližje svetovnim trendom, kar je neposredno povezano s finančno močjo kot tudi z intuitivnostjo in kreativnostjo strokovnih timov.

V regiji sicer opažamo razlike zlasti v načinu razmišljanja in proizvodnje embalaže. Obstajajo podjetja z visoko kakovostnimi in kreativnimi embalažnimi rešitvami, a je na žalost še vedno veliko število tistih, ki temu segmentu ne posvečajo dovolj velike pozornosti. Verjamem, da je razlog za to splošna kriza in stanje lokalnega gospodarstva. Vendar mora embalažna industrija povečati svojo sposobnost za inovacije in prilagajanje potrebam globalnih trendov kot svoj dolgoročni cilj in način preživetja na trgu.

Slovenija se na natečaju REGPAK pojavlja redko, kljub temu, da imamo kar nekaj podjetij, ki razvijajo kakovostne in kreativne rešitve na področju pakiranja. Kako ocenjujete prepoznavnost natečaja in interes zanj v državah, ki imajo priložnost sodelovati?

Natečaj REGPAK za izbor najboljše embalaže na tržišču regije (Bosna in Hercegovina, Črna Gora, Hrvaška, Makedonija, Slovenija in Srbija) je organizacijsko in izvedbeno zelo zahteven. Pravila in način izbora so definirani in so tudi v praksi zaživeli, a je za večji odziv potrebno še veliko dela predvsem pri popularizaciji dogodka. Zavedamo se, da moramo okrepiti informiranje in obveščanje strokovne javnosti, kar je naše vsakodnevno opravilo, med tem ko je dolgoročni cilj pripeljati natečaj REGPAK do spoštljivega ugleda v vseh državah regije, kar je CROPAK na hrvaškem trgu že dosegel. Seveda je vse to povezano s stroški, zaradi velikih gospodarskih nihanj v regiji pa je zelo težko uskladiti potrebe in dane možnosti.

Ali menite, da so pri izbiri najboljših embalaž vse države in vsi selektorji obravnavani enako ter da so dovolj vključeni v celoten proces izbora?

Nacionalni selektorji predlagajo embalažo z njihovega trga, ki izpolnjuje vsa zahtevana merila, lastniki blagovnih znamk pa nato prepoznajo potrebo in določijo embalaže za finalni izbor. Tako je pri izboru najboljših embalaž bistvena vloga selektorjev ter vloga odločevalcev v podjetjih o sami prijavi na natečaj. Mednarodna strokovna komisija, ki vključuje nacionalne selektorje, izbere najboljšo embalažo. Selektor seveda ne sme glasovati za embalaže svoje države. Tako je ključnega pomena predvsem izbor dobrih selektorjev ter kakovostno ocenjevanje njihovega dela. To je povezano z dodatnimi stroški, na drugi strani pa so tudi ostre zahteve lastnikov blagovnih znamk glede minimizacije stroškov, kar posledično zavira razvoj projekta.

Se v analizah natečajev ugotavlja vpliv novih, kreativnih rešitev v dizajnu na doseganje poslovnih ciljev in prihodkov podjetij?

Globalizacija trga in močna konkurenca, stroški energije, surovin in dela so ključnega pomena pri proizvodnji embalaže. Investicija v novo embalažo ali nov stroj je strateški korak za vsako blagovno znamko. V tem kontekstu se ocenjuje potreba po razvoju nove embalaže, ki vodi k okrepljenemu tržnemu položaju in ločevanju proizvoda od konkurence. Privlačna embalaža je zagotovo dodana vrednost izdelka, kar posledično prispeva k večjim prihodkom in boljšemu poslovnemu uspehu podjetij. Odločitev po prenovi embalaže mora biti zelo dobro premišljena, temeljiti mora na tržni raziskavi in upoštevati navade ciljnih potrošnikov, da nova embalaža ne povzroči »kontraefekta«. Obstajajo podatki, da se zaradi nove embalaže, ki bolje komunicira s potrošniki in tudi bolj prepričljivo izraža vrednost izdelkov, prodaja izdelkov oz. prihodki povečajo do 30 %.

Treba je omeniti, da so vsi kriteriji izbora najboljše embalaže za nagrado CROPAK in REGPAK usklajeni s prestižnim natečajem WorldStar – nagrado, ki jo na svetovni ravni podeli Svetovna embalažna organizacija, ki je tudi član inštituta Tectus. Vsi naši nagrajenci so namreč upravičeni do neposredne nominacije za nagrado WorldStar in zmagovalci natečajev CROPAK / REGPAK dosegajo velike uspehe v svetovnem merilu. Na svetovno tržišče vstopajo kot najboljša embalaža in uspešno promovirajo proizvod, katerega neločljiv del je tudi embalaža.

Kateri so splošni trendi na področju oblikovanja embalaž?

V sodobnem razvitem svetu je varstvo potrošnikov prednostna naloga vseh segmentov gospodarstva, vključno z embalažno panogo. Možnost vstopa na trg v skladu z načeli sledljivosti (od osnovnih surovin do končnega proizvodnega procesa embalaže), boj proti ponarejanju ter zaščita izvirnosti izdelka so dodatne prednostne naloge na področju oblikovanja in izdelave embalaže. Odgovor na ta vprašanja ponujajo različne tiskarske tehnike, kot so digitalne datoteke, nevidno kodirane informacije, večslojne strukture, hologrami, posebne etikete ali »vložki« v embalažah. Lažji in manj voluminozni embalažni materiali so ključni okoljski in ekonomski kriteriji uspešnosti vsake embalaže. Pakirna industrija za dosego večje učinkovitosti daje prednost embalažnim rešitvam, ki vsebujejo le en material, in spodbuja uporabo 100 % recikliranih materialov. Prihodnost je obetavna predvsem za biorazgradljive materiale, vse bolj razširjen trend pa so tudi embalaže za večkratno uporabo.

Ivan Feitl

Ivan Feitl

Ivan Feitl iz podjetja Kaplast d.d., ki je večkratni nagrajenec natečaja REGPAK, je o nagradi in o tem, kaj je njihova konkurenčna prednost, povedal: »Podjetje proizvaja trajne embalaže oz. embalaže za enkratno uporabo za živilsko industrijo, že več let pa smo specializirani tudi za vračljive embalaže za industrijo pijač, zlasti v industriji piva. Konkurenčnost v celotni Evropi nam omogočajo naša zaveza za razvoj novih izdelkov in tehnologij, sodoben proizvodni obrat, za kupce vedno pomembne konkurenčne cene izdelkov ter velika prilagodljivost potrebam trga. Del naše poslovne strategije je ponuditi inovativne, nenavadne in hkrati praktične embalažne rešitve, ki bi omogočale boljše poslovanje in zadovoljstvo končnih kupcev oziroma uporabnikov. Zato smo vedno veseli, kadar od klientov dobimo kreativne zahteve, ki nas potiskajo v smeri razvoja tehnologije in tudi osebnega razvoja.

Bolj kot nagrada CROPAK je za nas pomembna nagrada REGPAK, ki pomeni potrditev našega uspešnega partnerstva, ki smo ga ustvarili v regiji. Letos smo tako dobili že četrto nagrado CROPAK zadnjih sedmih letih, in sicer za povratno nosilko za steklenice našega kupca Skupine Laško. Izdelek je bil ocenjen kot najboljši tudi na nivoju regije. Avtor osnovne ideje je Kaplast, skupaj s partnerjem DW Plastics iz Belgije, ki se ukvarja s podobno proizvodnjo. Pivovarna Laško je skupaj z oblikovalskim studiem Luks Lab d.o.o. in Kaplastom določila končni dizajn nosilke z upoštevanjem trenutnih tehnoloških zmogljivosti. Ključna prednost proizvoda je osrednja ročica (podobno tehnologijo smo že pred tem uporabili na nagrajeni zložljivi nosilki za mineralne vode Jamnica), s katero je Pivovarna Laško želela uporabnikom omogočiti bolj udobno in priročno nošenje zabojev, kar omogočajo tudi gumirani ročaji nosilke. Pomembna dodana vrednost nosilke je tudi, da 50 % materiala, potrebnega za izdelavo nosilke, prihaja iz starih (zavrženih oz. že uporabljenih) nosilk, a brez vpliva na kakovost izdelka. Tako smo zaradi recikliranja zmanjšali potrebo po okoli 250 tonah materiala, ki se pridobiva iz plina ali nafte. Kaplast in Skupina Laško sta s tem „ustvarila“ trend, da nosilka za steklenice ni samo logistični proizvod, ki omogoča transport steklenic od polnilnic v trgovine, ampak je lahko za vsakega kupca povsem preprost, funkcionalen in privlačen vsakdanji izdelek.«