Embalažni trendi v letu 2012 | Nina Semolič |
 
»Embalaža mora pritegniti kupčevo pozornost, kupec se mora z njo identificirati in ustvariti čustveno povezavo – v nekaj sekundah,« je prepričan Jason Kempen, kreativni direktor v južnoafriškem podjetju Fountainhead Design. Predstavljajte si sebe kot kupca. Kaj je prva stvar, ki jo opazite na izdelku – rok trajanja, cena ali embalaža? Statistike so pokazale, da je za povprečnega nakupovalca najpomembnejši dejavnik, ki vpliva na nakup, prav embalaža izdelka.
 
Embalaža

Embalaža; foto: www.shutterstock.com

Embalaža je skozi razvoj presegla funkcionalnost (zaščito izdelka). Postala je pomemben del procesa potrošnikovega odločanja. Tudi letošnji trendi napovedujejo, da je še vedno cilj oblikovati preprosto in hkrati prepričljivo embalažo, ki takoj vpliva na kupčevo zvestobo in kredibilnost blagovne znamke.

Embalaža je ključno komunikacijsko orodje

Ocenjuje se, da se 70 odstotkov odločitev o nakupu zgodi prav v trgovini. Potrošnik preživi v trgovini povprečno 20 minut, zato je jasno, da igra embalaža izdelkov pomembno vlogo v procesu nakupovanja. Embalaža tako predstavlja ključno komunikacijsko orodje, saj komunicira prav vrednost izdelka. Če oblikovalci zagotovijo, da je sporočilnost embalaže jasna in dobra, obenem pa ohranijo vrednost blagovne znamke izdelka, se bo le-ta uspešno prodajal.
Embalaža mora biti oblikovana inovativno in učinkovito, vendar pa mora obenem ohraniti tudi potrošnikovo navezanost na določeno blagovno znamko. Oblikovalci morajo zagotoviti, da so njihove kreacije unikatne in prepoznavne, saj bodo lahko le tako ugodili zahtevam na trgu, hkrati pa morajo graditi na vrednosti blagovne znamke.
Dizajn naj bo preprost in enostaven. To naj bi imele v mislih vse oblikovalske agencije, ki se ukvarjajo z dizajnom embalaže. Strokovnjaki iz industrije se vedno bolj nagibajo k nedvoumnim, poenostavljenim dizajnom, saj to omogoča tudi bolj jasno podajanje informacij o izdelku.
Konceptualne embalaže, osredotočene predvsem na dizajn, se največkrat pojavljajo v omejenih izdajah, ki ustvarjajo posebne trenutke in vplivajo pretežno na prodajo v prihodnosti.

Odprta inovacija in sodelovanje z naročnikom

Prav zaradi naraščajočih potreb naročnikov v različnih industrijah morajo biti oblikovalci inovativni, dizajn embalaže pa temeljito premišljen. Izziv jim predstavlja iskanje kreativnih metod za transformacijo kompleksnih želja in zahtev strank v inovativen, učinkovit in trajnosten končni izdelek.
Da bi končni izdelek vključeval vse zahteve, morajo oblikovalci izkoristiti trend odprte inovacije, kar pomeni, da se pri snovanju nove embalaže opirajo tudi na zunanje vire in da v postopek razvoja vključujejo različne deležnike. Ta trend obojestranskega sodelovanja postaja ključni dejavnik za uspeh embalaže, saj zagotavlja, da ima naročnik vpogled in nadzor ter omogoča odlično razumevanje zahtev vseh vpletenih.
Tako izziv v letu 2012 ni v iskanju novih tehnologij, ampak iskanje rešitev v obstoječih. Izoblikovati je potrebno programe odprtih inovacij, ki ustrezajo potrebam naročnika in kupca.

Trajnostnost in zelena zavest

Pomemben trend je že nekaj let trajnostnost in s tem uporaba trajnostnih materialov, seveda brez vplivov na stroškovno učinkovitost in brez izgube vrednosti za potrošnika. Ko sta v embalažo vpeti etika in skrb za okolje, potrošnika preveva občutek ugodja in varnosti.
Implementacija trajnostne embalaže spodbuja potrošnike k racionalizaciji, med drugim tudi njihovega življenjskega sloga. Raziskave so pokazale, da si več kot tri četrtine potrošnikov želi enostavnejšega in preprostejšega načina življenja. Statistike kažejo, da so potrošniki pripravljeni plačati več za okolju prijazno embalažo. Oblikovalci si morajo zastaviti merljive trajnostne cilje, ki bodo zagotavljali, da so vse poti, ki vodijo k bolj trajnostni embalaži, ocenjene in prispevajo k izobraževanju potrošnikov o trajnostnosti in njenem pomenu.
Biorazgradljivost in nanotehnologija postajata vroča trenda v praktično vseh industrijah. Zaradi segrevanja ozračja se potrošniki zavedajo, kako pomembno je, da zmanjšajo svoj ogljični odtis. Zato morajo oblikovalci že pri snovanju embalaže upoštevati, kako jo bo možno reciklirati in kakšen vpliv bo imela sčasoma na okolje.
Potrebno je zagotoviti, da je embalaža okolju prijazna. Tega bi se morale zavedati vse oblikovalske agencije. Končna odgovornost in izvedba pa sta seveda na proizvajalcih, ki bi morali implementirati okolju prijazne iniciative v vse svoje delovne procese.
Zahteve po trajnostnosti in prijaznosti do okolja bodo vplivale na vsa področja embalažne industrije. Potrošniki se zavedajo svojega vpliva na okolje in od proizvajalcev zahtevajo več.
Velika podjetja se začenjajo zavedati pomena trajnostnega razvoja, nekaj pa se jih s tem že aktivno ukvarja. Tudi svetovne potrebe po zeleni embalaži naj bi po napovedih zrasle za 5,7 odstotka vsako leto in dosegle 212 milijard dolarjev v letu 2015 (Freedonia, 2011).

Papirnato pakiranje

Papirnato pakiranje predstavlja vsestransko in odgovorno embalažno rešitev tako za proizvajalce kot tudi za trgovce na drobno in potrošnike. Papir ima odlično podobo kot embalažni material, saj je obnovljiv vir, omogoča pa tudi biorazgradnjo, vendar so ga zaradi manjkajočih zmogljivostnih karakteristik in nosilnih zmožnosti v večini nadomestili polimeri. Rešitev vidijo strokovnjaki v izboljšanju nosilnih zmožnosti. Z voskom premazana embalaža je v zatonu, v ospredje prihaja uporaba tehnologij in premazov na vodni osnovi, izdelanih po meri, za doseg standardov pakiranja svežih in zamrznjenih izdelkov. S pomočjo papirnate embalaže lahko zmanjšamo stroške odlaganja in obenem zvišamo stopnjo recikliranja.

Samostoječe vrečke: fleksibilne, trajnostne in priročne

Trend samostoječih vrečk so spodbudila podjetja sama, in sicer z iskanjem novih načinov, kako povečati privlačnost svoje embalaže, kako se razlikovati od konkurence in kako povečati priročnost za kupca.
Z okoljskega vidika so takšne vrečke do okolja prijaznejše kot tradicionalni embalažni materiali (pločevinke, škatle, plastika), saj zahtevajo manj materiala. To pomeni bolj optimalno razmerje med embalažo in vsebino, kar posledično predstavlja tudi manjši odpadek. V določenih primerih, odvisno od vrste uporabe, lahko takšna embalaža tehta kar 95 odstotkov manj kot toge posode in zavzame manj kot 10 odstotkov prostora. Samostoječe vrečke tudi po uporabi potrebujejo manj prostora za odlaganje.

Razvoj bioplastike

Čeprav se uporaba bioplastičnih materialov povečuje, še vedno ostajajo zmeda na področju pravilnega označevanja, skepticizem o njenih funkcionalnih zmožnostih in vprašanja o prijaznosti do okolja. Že sama terminologija potrošnika zmede, zato je nujno izobraževanje na tem področju. Tako proizvajalcem kot potrošnikom je potrebno razložiti, kakšne prednosti in kakšen vpliv na okolje prinašajo novi materiali. Zaradi nepoznavanja se kažejo problemi tudi pri odlaganju, zato je najbolje, da informacije o pravilnem odlaganju vključimo v embalažo.
Potrebno je sodelovanje med embalažno industrijo in potrošniki za razvoj poenotenih standardov, ki bodo končali terminološko zmedo.

Interaktivna embalaža

Dnevi, ko je embalaža samo stala na policah, so minili. Konkurenca je prevelika, zato podjetja iščejo inovativne načine, ki bi prepričali kupce. V ospredje prihajajo interaktivna embalaža in družabna omrežja, ki kupca prepričujejo po sekundarnih kanalih. Prihodnost se kaže v pametnih embalažah, ki se osredotočajo predvsem na potrošnike z mobilnimi telefoni.
Kupci se za nakup odločajo v t. i. »ničelnem trenutku resnice« (Zero Moment of Truth) – to je v času, preden se odpravijo po nakupih. Dandanes se povprečni potrošniki zelo zanesejo na podatke, ki jih zasledijo na spletu. Nekateri pred dejanskim odhodom v trgovino za brskanje porabijo cele ure. Embalaža je drugi najpogostejši vir kod za hitro skeniranje, takoj za časopisi in revijami, zato že pri načrtovanju embalaže vključite kode. Embalaža na policah v trgovini mora delovati intuitivno in prepričati potrošnika v trenutku.
»Stvari ne jemljemo takšnih, kot so, temveč jih jemljemo takšne, kot se zdijo,« je zapisal Baltasar Gracian. Če oblikovalci stremijo k uspešnem oblikovanju in razvijanju novih embalažnih idej, je zanje bistvenega pomena, da sledijo trendom, ki se iz leta v leto spreminjajo. Embalaža je podoba proizvoda. Poskrbite, da bo embalaža vašega izdelka ukrojena po meri.

 

Viri:
• designmagazine.co/wordpress/2011/07/27/packaging-trends-2011-and-2012/
• pakbec.blogspot.com/2012/01/five-packaging-trends-that-will-shape.html
• pakbec.blogspot.com/2011/12/five-global-packaging-trends-than-could.html
• www.packworld.com/2012-year-exceptional-packaging-opportunities