Proizvodnja pijač in embalaža | Jože Volfand |
 
Nova plastenka, novi okusi s prijaznimi učinki na potrošnikovo zdravje in 60-letnica. Trije razlogi za pogovor z Markom Hrenom, direktorjem Dane. Dana pri novi plastenki ne sledi le trendom, saj večina proizvajalcev pijač znižuje gramature, pač pa ob bok okoljskim spremembam postavlja tudi tiste, ki so prijazne do počutja porabnika. Okusi z manj kalorij in več vitamini. In kako je s prodajo? Letos načrtujejo povečanje za 5 odstotkov, navaja Marko Hren.
 
Marko Hren

Marko Hren

Večina proizvajalcev pijač se odloča za nižje gramature pri plastenkah zaradi okoljskih in ekonomskih razlogov. Koliko boste letno prihranili pri materialu in s tem manj obremenili okolje zaradi nove plastenke?
V Dani smo se v začetku leta 2011 odločili, da zamenjamo oblike naših plastenk. Vzrokov za to je bilo več: ekonomski, trženjski, okoljski. Tako smo v letošnjem letu na trg plasirali novo, lažjo, trendom prilagojeno plastenko za blagovno znamko Dana. V letu 2011 smo zamenjali tudi obliko plastenke za trgovske blagovne znamke. Cene materialov so v rasti (povezava s cenami nafte), zato ekonomskih prihrankov ne bo veliko, ker bomo samo uravnotežili razmerje do končne cene. Še največji »prihranek« je v manjši obremenitvi okolja. Z novimi oblikami plastenk, ki so za približno 25 odstotkov lažje, bomo na trg poslali približno 150 ton manj embalaže.

Material PET, ki bo uporabljen za proizvodnjo plastenk, bo lahko v celoti recikliran. Kako ste v podjetju uredili sistem ravnanja z odpadno plastiko? Kako ste zadovoljni z delom sheme?
V Dani imamo podpisano pogodbo s podjetjem Interseroh, ki ima državno koncesijo za organizacijo zbiranja odpadnih materialov. Za plastične materiale, ki nastanejo kot odpad v procesu proizvodnje, pa imamo pogodbo s podjetjem Plasta, d. o. o., ki reciklira plastične materiale. V našem podjetju menimo, da shema deluje, saj nimamo problemov z odpadno embalažo. Če pa pogledam kot državljan Slovenije, menim, da nobena shema ne more biti 100-odstotno učinkovita, če okoljska ozaveščenost ni v navadah ljudi.

Pri uveljavljanju nove plastenke poudarjate tudi nov dizajn in priročnost uporabe za kupce. Na katere oblikovalske posebnosti opozarjate?
Pri oblikovanju plastenke smo morali najti pravo ravnovesje med nizko težo, moderno obliko in uporabno vrednostjo. Plastenka mora biti dovolj čvrsta, da ne pride do preloma in posledično politja tekočine, ki jo vsebuje. Čvrstost smo dosegli s prečnimi ojačitvami, ki hkrati ponazarjajo plasti zemeljskih struktur.

Ali to zahtevajo nove funkcionalne vode? Za katere nove vode gre in kako bi opredelili ali utemeljili funkcionalnost voda?
Že samo ime pove, da ima vsak tak proizvod svojo funkcijo. Ponudba pijač na trgu je nasičena. Veliko je različnih okusov, barv, embalaž … Ljudje se vse bolj zavedamo, da je kvaliteta prehranjevanja in življenja zelo pomembna, zato smo v Dani na trg poslali nove funkcionalne vode, ki so v trendu modernega življenjskega sloga. Funkcionalne vode smo poimenovali Dana SLIM, Dana RELAX in Dana SPORT. Njihovo posebnost predstavljajo zelo nizka energijska vrednost, uporaba naravnih sladil, dodani vitamini in naravni izvlečki z dokazanimi učinki delovanja.

So ta načela upoštevana pri vseh pijačah?
Da. Dana Slim je pijača z okusom maline in dodanima naravnima izvlečkoma STEVIA in SVETOL®. Stevija je naravno sladilo, ki je novost na trgu in predstavlja odlično nadomestilo za sladkor in umetna sladila. Pijača Dana Slim je izdelek brez kalorične vrednosti, saj ima samo 1 kcal/100 ml in je namenjena ljudem, ki pazijo na svojo telesno težo. Primerna je tudi za diabetike, pomembna prednost dodane stevije pa je tudi, da ne povzroča zobnih oblog in kariesa. Za popestritev okusa pijače Dana Slim je izdelku dodan naravni izvleček zrn zelene kave Svetol®. Ta izvleček je znan po svojem edinstvenem mehanizmu delovanja, saj pomaga uporabnikom pri obvladovanju njihove telesne teže ter ne vsebuje kofeina. Druga pijača, Dana Relax, pa je namenjena uporabnikom, ki po vsakodnevnih naporih potrebujejo kratek oddih in sprostitev. Pijača je obogatena z vitamini in naravnim izvlečkom melise CYRACOS®, ki popestri mešanico osnovnega okusa pijače – grozdja, bezga, lipe in medu. Izvleček melise je znan po svojem posebnem delovanju, saj pomaga uporabnikom pri obvladovanju vsakdanjega stresa. Kalorična vrednost pijače Dana Relax je le 8 kcal/100 ml, saj je slajena s kombinacijo sladkorja in naravne stevije.

Je Dana Sport predvsem za športnike?
Ne le za športnike. V paleti funkcionalnih voda s pijačo Dana Sport nudimo rešitev tudi za telesno aktivne ljudi, saj potrebujejo hitro obnavljanje izgubljene energije. Osnovni okus pijače Dana Sport je roza grenivka, vsebuje malo glukoznega sirupa kot vir energije, dodali smo mineralne snovi in vitamine, poleg tega pa še naravni izvleček rdečega grozdja POWERGRAPE®. Slednji je znan po svojem neverjetnem mehanizmu delovanja, saj pomaga uporabnikom pri regeneraciji po mišičnih naporih.

Širite proizvodni program, ki je že tako zelo obsežen. Kateri proizvodi so na trgu najbolj zaželeni in kaj kažejo trendi domače prodaje? Ocena je, da je slovenski trg že zasičen. Koliko uspevate v izvozu?
Slovenski trg je v zadnjih letih v stagnaciji, kar je verjetno posledica ekonomskih razmer pri nas in po svetu. Vsi postajamo bolj racionalni in manj potrošniški. V zadnjem času je zelo zanimiv porast prodaje sadnih sirupov. Trg ni nič bolj zasičen kot v drugih državah. V izvozu smo v zadnjih dveh letih kar uspešni in predstavlja 18 odstotkov vse prodaje.

Bo to vplivalo na poslovne rezultate v letu 2012? Kaj pričakujete od ekonomske politike?
Za leto 2012 smo načrtovali rast prodaje za 5 odstotkov in v prvem četrtletju smo tudi dosegli načrtovano prodajo. Od politike pričakujemo, da bo znala omejiti javno porabo z razumom, gospodarstvu pa omogočila dobre pogoje za delovanje.

Dana praznuje 60-letnico. Kakšno razvojno strategijo zahtevata krizni čas in prihodnost?
Seveda si vsi želimo, da bo podjetje obstajalo in delovalo tudi v prihodnosti. V Dani smo v zadnjih sedmih letih investirali preko 10 milijonov evrov. Podjetje je moderno opremljeno in se lahko postavi ob bok vsem najboljšim. Vendar investicijskega ciklusa še nismo zaključili. Zavedamo se tudi, da so razmere na trgu turbulentne in zelo nepredvidljive, zato smo določene investicije prestavili v naslednja leta. Dana je kot lokalni proizvajalec tudi zmeraj bolj pod udarom vsak dan večjih trgovskih sistemov, zato tudi mi preučujemo možnosti o strateškem povezovanju s podobno industrijo, ki bi izboljšala naša pogajalska izhodišča ali pa ponudila nove trge.