Niše v panogi | Igor Žužek |
 
V embalažni panogi ni mnogo podjetij, ki bi preveslala velika nihanja na trgu brez večjih posledic. Še več – ki bi bila celo sposobna povečati obseg poslovanja in realizacijo. A če je v ospredju ambicija, da podjetje proizvaja embalažo za prestižne blagovne znamke in si je torej izbralo tržno nišo, potem je to mogoče. Kaj o tem pravi ekonomistka Polona Dolenec, direktorica družinskega podjetja Jamnik v Škofji Loki? Podjetje vodi eno leto.
 
Polona Dolenec

Polona Dolenec

Embalažno podjetje Jamnik se uvršča med tiste evropske firme, ki prodajo po 100.000 evrov na zaposlenega. Letos bodo iztržili za 5 milijonov evrov, lani 4 milijone evrov. Poslujejo z dobičkom, želijo pa postati največji proizvajalec kaširane embalaže v Sloveniji in se s potiskom embalaže bolj agresivno podati na evropski trg.

Letos dosegate pri izvozu izjemne rezultate.
Res je, smo zelo izvozno usmerjeni. V letošnjem polletju smo že skoraj dosegli celotni lanskoletni izvoz. Pričakujemo, da bomo letos prodali na zahodnoevropske trge približno petdeset odstotkov vse svoje proizvodnje. Trenutno ima podjetje Jamnik v svojem portfelju polovico kaširane embalaže. Ukvarjamo se samo s potiskano embalažo in pol od te je kaširane. Glede na konkurenco v Sloveniji ocenjujemo, da smo v tem trenutku na drugem mestu. Slovenija je absolutno premajhen trg za naše zmogljivosti in tudi glede na trenutne razmere, ki pri nas prevladujejo.

V čem se razlikujete od konkurence, kaj je vaša konkurenčna prednost?
Glede na našo velikost, trenutno nas je petdeset zaposlenih, smo zelo prilagodljivi. Stranke obravnavamo individualno in se poskušamo maksimalno prilagajati njihovim potrebam in zahtevam. Stalne stranke navajamo na to, da se z nami povežejo že pri zasnovi dizajna, ker jim lahko svetujemo glede različnih učinkov, na primer kombiniranje različnih lakov, zlatotisk, plastificiranje, preganja, ki so dodana vrednost tako za njih kot za nas. V trenutku priprave embalaže lahko skupaj izberemo tudi stroškovno optimalno rešitev. Smo nišno usmerjeni. Načrtno iščemo kupce, ki potrebujejo vrhunsko embalažo, saj jim lahko ponudimo pomoč pri konstrukciji ter z našimi izkušnjami in znanjem zagotovo najdemo ustrezno rešitev.

Kako pa je s serijami, kako velike morajo biti, da se vam proizvodnja splača?
Srednje velikosti. V kosih vam ne morem natančno povedati. Imamo namreč zelo različne vrste embalaže. Od velikih panojev, tu so serije manjše, do škatlic – na primer za tablete, male gospodinjske aparate –, tu so serije večje. Cena na kos je bistveno odvisna od velikosti naročila, manjše količine potiskane embalaže v tehniki offset so za marsikoga predrage in kupci poiščejo cenejše alternative.

Ali gre za več sto ali več tisoč kosov?
Več tisoč kosov. Je pa res, da se nam je povprečna velikost serij letos v primerjavi z lani nekoliko povečala, ker smo se načrtno rešili serij, ki so bolj primerne za obrtnike posameznike.

Na kakšen način delate? Gre za izdelke, kjer so posamezni elementi že pripravljeni, ali bolj za izdelke s čistega začetka?
Izdelava se začne z ničle. Naša proizvodnja je naročniška. Pri nas lahko izdelek za kupca zelo hitro razvijemo in pripravimo nepotiskan vzorec. Tudi proizvodnja lahko steče zelo hitro. Za naše glavne kupce se potrudimo in jim, kadar je to nujno, potiskano embalažo naredimo tudi »čez noč«.

Od leta 1996 imate pri Bureau Veritas certifikat kakovosti po ISO 9001. Kaj vam ta certifikat pomeni?
Veliko kupcev ta certifikat zahteva od nas. To je vstopnica na trg, ki jo danes preprosto moraš imeti. Letos pa smo pridobili še certifikat FSC-CoC, ki naročniku embalaže zagotavlja, da je konkretni izdelek (recimo škatla) narejena iz kartona FSC, to pomeni, da so tudi vsi predhodni členi v verigi certificirani po standardu FSC in sledljivi. V našem primeru to pomeni, da je karton narejen iz lesa, s katerim se ravna gospodarno in okoljevarstveno.

Mislite na kombinacijo okoljske in poslovne odgovornosti. Ali to prinaša »odvečne« stroške? Kaj menite?
Smo v Evropi in moramo delovati v okviru veljavnih standardov. Res je, da predstavlja pridobitev okoljskega certifikata dodatni strošek. Če smo družbeno odgovorni oziroma okolju prijazni, bi zato morali biti cenejši, a v resnici smo dražji.

Stremite k poslovni odličnosti. Na katerih področjih jo skušate dosegati?
Odličnost vključuje povezavo z vsemi poslovnimi partnerji, tako s kupci kot z dobavitelji. Prav gotovo vključuje tudi težnjo po uveljavljanju vseh zahtev s strani kupcev, kot so kakovost, dobavni roki, dobri partnerski odnosi, dober servis ipd. Uresničevanje zahtev predpisanih standardov je pri vsem tem za nas osnovno vodilo. Tu so vsi procesi opredeljeni, organizirani, delovanje je natančno določeno, kar na izhodu zagotavlja odličen izdelek, katerega celotna pot oziroma proizvodnja je nadzorovana.

Vrniva se k vaši poslovni usmeritvi. Kot manjše podjetje sledite specializaciji, nišam, razvoju po naročilu … Imate močen razvojni oddelek?
V našem razvoju so zaposleni štirje, od teh je eden grafični oblikovalec, drugi pa so tehnologi. Skupaj s šefom tehnike, če ga prištejemo sem, jih je pravzaprav pet. Vsi ti so močna podpora prodaji s svojimi idejami in inovativnimi rešitvami oziroma, bolje rečeno, z rešitvami po meri kupca.

Kadri? Na vaši predstavitveni strani piše, da ženske stojite za sedmimi od desetih zaposlenih, ki so zadolženi za stike s kupci. Če lahko malo provociram, ali ste ženskam »prijazno« podjetje?
(smeh) Naš kolegij je res sestavljen iz žensk in enega moškega. Prodajna ekipa pa je mešana. Ženske imamo za določene reči več posluha. Imamo bolj razvito intuicijo, empatijo … Moj princip dela je tak, da se vedno skušam dogovoriti, vse uskladiti, nekonfliktno. To pa ne pomeni, da bi mi primanjkovalo odločnosti, ko je le-ta potrebna. In ko se nekaj dogovorimo, za tem stojimo in odstopanj ne sme biti.

Vaš prodajni program je raznolik.
Imamo tri prodajne programe: zloženke iz trdih kartonov, kaširano kartonažo in promocijsko-darilno embalažo; sem lahko prištejemo tudi manjše in večje reklamne panoje (»displeje«). Sicer pa so naši kupci Bosch, Siemens, Philips, Nivea, Suunto, O’Neill, Vans, Bittner, Pago, Barts in drugi.

In kolikšni so deleži v odstotkih, po vrednosti?
Zloženk je 39 odstotkov, kaširane embalaže je polovica, kakšnih 5 odstotkov je promocijskega programa, ostalo pa so manjši artikli. Trenutno je precej naročil promocijsko darilnega značaja, tudi že za novo leto, določene novoletne posle smo celo že zaključili. V jesenskem času gre skozi našo proizvodnjo veliko zahtevnih izdelkov z različnimi dodelavami, ki jih je veselje pogledati in v zadovoljstvo nam je, ko nas kupci pokličejo in izrazijo svoje zadovoljstvo. Večkrat se celo zgodi, da nas priporočijo naprej in takšna referenca je najboljša reklama. Na tak način smo v zadnjem času pridobili tudi nove stranke iz tujine.