Položaj embalažne panoge | Jože Volfand |
 
Na direktorskem mestu škofjeloškega embalažno grafičnega podjetja je po novem dr. Simon Žnidar. Dopolnil je upravo, v kateri je še mag. Mojca Bizjak. EGP, podjetje s tradicijo v embalažni panogi, načrtuje letos rast od 8 do 14 odstotkov pri potiskani kartonski in kaširani embalaži ter pri promocijskem programu. So pričakovanja realna glede na to, da so opustili program transportne embalaže? Novi direktor realno ocenjuje trende v panogi.
 
Simon-Znidar

Simon Žnidar

Poslovanje v letu 2010 je bilo za podjetje zahtevno. Katere spremembe na trgu so najopaznejše in kaj se dogaja v panogi letos?
Da, leto 2010 je bilo poslovno zahtevno na splošno in za panogo. EGP je del tega poslovnega okolja. Na nabavni strani so ga zaznamovali rast cen vhodnih materialov, predvsem kartonov, podaljševanje dobavnih rokov, tudi težave v kakovosti pri nekaterih dobaviteljih. Podražitve materialov se že dolgo ne da več avtomatsko prenašati v naše izdelke. V poslovanju smo se osredotočili na naše nosilne programe, vlagali v kadre in znanje. Tako smo izboljševali produktivnost, povečali kakovost, izboljšali dobavljivost. Na trgu smo bili prožnejši. To je bila formula za 2010 in v letu 2011 ne bo bistveno drugačna. O panogi? Trendi niso več novi. Gre za zmanjševanje povprečnih serij, kar je posledica personalizacije in diverzifikacije izdelkov predvsem v prehrambni, farmacevtski in kozmetični industriji. Pri embalaži so posebne zahteve za zagotavljanje varne in zdrave hrane v EU.
Kot izdelovalec kartonske embalaže smo odgovorni za njeno skladnost z zakonodajo, priporočili in uredbami v vsaki državi, kjer prodajamo izdelke. Vprašali boste, kaj pa proizvajalci naših vhodnih materialov, kartonov, barve. Mi vemo o naši embalaži največ, potrošnika pa ne zanima, zakaj izdelek ni neoporečen, ali je vzrok v barvi ali materialu ali nepravilnem tehnološkem postopku. Izredno pomembno je poznavanje materialov in vloge primarne, sekundarne embalaže ter tehnoloških postopkov v proizvodnji.

Za katero vašo embalažo je na trgu največ povpraševanja – promocijsko, darilno ali prodajno? Ali pri embalaži za osebno nego in farmacijo še naprej povečujete promet glede na rast farmacevtske industrije?
Po deležih v strukturi prodaje si sledijo potiskana embalaža iz trdih kartonov, nato kaširanih materialov, po obsegu nekaj manjši, a vseeno pomemben, pa je program promocijske embalaže. V industrije in trge se usmerjamo tako, da sledimo po eni strani cilju določene razpršenosti, na drugi strani pa dovolj velikemu obsegu, da zagotovimo uspešno poslovanje in rast. Veseli nas uspešno poslovanje naših kupcev in to, da lahko sodelujemo v tej rasti, kar je za nas priznanje z njihove strani.

To pomeni, da uresničujete slogan »kot iz škatlice«? Zakaj kot iz škatlice?
Zakaj kot iz škatlice, se ve. V osnovnem pomenu gre za urejenost, kakovost, zanesljivost v izdelku, v načinu dela s kupci, v interni organiziranosti. Kot doma. Če imaš pospravljeno, hitro najdeš, kajne? Z mojim prihodom smo sloganu dodali še en pomen, in sicer: out of the box thinking. Torej ne ukalupljeno razmišljanje v škatlici, temveč odprto, inovativno, tehnološko napredno reševanje izzivov.
To se izkazuje v integraciji v oskrbno verigo naših kupcev, v sodelovanju v fazah priprave novega izdelka. S pravilnim pristopom lahko dosežemo boljši učinek ob ugodnejši ceni. Mislim na pravilno izbiro materialov, tehnološke postopke in konstrukcije.

Vaša prednost je lastna orodjarna?
Ne samo orodjarna. Naša ključna kompetenca v izvedbenem procesu je orodjarna, kjer z inovativnimi pristopi praktično izločamo ročno delo, vezano na izsek in razločevanje, a tudi visoka strokovnost v tehnologiji in konstrukciji ter vrhunski pripravi tiska.
Izredno velik poudarek dajemo proaktivnemu zagotavljanju kakovosti, kot sta izločanje kritičnih točk in filozofija, da v trenutku izvedbe posamezne faze najceneje zagotavlja zahtevani nivo kakovosti vsak sam.

Nove naložbe?
Z naložbami zagotavljamo ustrezne zmogljivosti in tehnološko ustreznost ter sodobnost strojnega parka. Letos načrtujemo nakup lepilne linije in tiskarskega stroja. Smo pa sicer zelo dobro opremljeni.

Kolikšen delež predstavlja v vašem programu transportna embalaža in za kakšne volumne embalaže je interes med kupci?
V proizvodnem programu je prišlo do sprememb. V celoti smo se usmerili v dva programa: potiskana kartonska embalaža in promocijske embalaže – samostoječi in namizni ogledni kartoni. Program transportne embalaže smo opustili. Osredotočeni smo na proizvodnjo kakovostne embalaže za farmacevtsko, prehrambeno industrijo in za kozmetične izdelke. Tu želimo biti najbolj prepoznaven dobavitelj.

Materiale za proizvodnjo kupujete v Sloveniji ali tujini? Ali se naročniki v zadnjem obdobju bolj odločajo za racionalizacijo materialov, za nižje gramature, za cenejše rešitve?
Oskrbujemo se v Sloveniji in tujini, tako v Evropi kot tudi na Daljnem vzhodu. Tudi pri materialih sledimo razpršenosti, kar pa zaradi visoke koncentracije dobaviteljev ni enostavno.
Zmanjšanje stroška embalaže z racionalizacijo materialov je pravzaprav najenostavnejše. A kot pri vsaki enostavni stvari zelo hitro pridemo do mej. Kot primer ste navedli gramaturo, ki je konstrukcijski parameter in ne stvar proste izbire. Povečan poudarek vplivom embalaže na varno in zdravo hrano praktično povečuje zahteve pri izbiri materialov, ki so dražji. Z analizo nekaj primerov in tudi praktično realizacijo ugotavljamo, da je več možnosti za prihranke, če upoštevamo več zornih kotov: izbiro materialov, konstrukcijo, tehnološki postopek, napoved porabe v oskrbni verigi in optimizacijo vseh elementov, vključno s pakirnimi linijami pri naših kupcih.

Večkrat govorite o vplivu embalaže na zdravo hrano. Trajnostna, zelena embalaža je okoljski in ekonomski izziv. V svetu se vse bolj uveljavlja spoznanje, da je proizvajalec odgovoren za celotni življenjski krog izdelka. Koliko to upoštevate in kaj ste storili za upoštevanje načel trajnostne proizvodnje? Je EGP zeleno podjetje?
EGP je zeleno podjetje. Karton je naraven material z eno najvišjih stopenj povračljivosti v reciklirni verigi. Poleg tega se ponašamo z eno večjih sončnih elektrarn, ki smo jo v lanskem letu skupaj s partnerjem postavili na streho naših prostorov. Skrbimo za čiste odpadne vode s čistilno napravo in seveda pri svojih izdelkih ne uporabljamo snovi, ki vsebujejo težke kovine, karcinogene snovi, genske motilce. Je pa v konceptih recikliranja papirja in kartona pred vsemi nami velik izziv, ki ga globalizacija na tem področju in različna okoljska zavest v posameznih delih sveta še dodatno poveča. To je vzpostaviti verigo recikliranja, ki ne povečuje vsebnosti težkih kovin, mineralnih olj in tudi ostalih snovi, kjer so postavljene mejne vrednosti. Različna merila za različne izdelke v drugem krogu kontaminirajo reciklirno verigo – izločanje je za večino stvari nemogoče.

EGP se je šele v zadnjih letih bolj usmeril v izvoz. Kakšni so rezultati izvoza, na katere nove trge ste vstopili?
Delež tujih kupcev povečujemo, približujemo se eni tretjini, predvsem izvažamo v države zahodne Evrope. Največ v Nemčijo, Avstrijo in Švico, a se sistematično usmerjamo tudi na druge trge. Pred kratkim smo ugotovili, da pravzaprav velika večina naših izdelkov že sedaj konča na tujih trgih, kar postavlja dodatni izziv pri zagotavljanju skladnosti z zakonodajami in priporočili posameznih držav.