Pametna embalaža 2D kod | Tadeja Muck1, Urška Bogataj2 |
Pojem pametna embalaža opredeljuje embalažo, ki ima več kot le funkcijo zaščite izdelka ali povečanja njegove dekorativnosti. Nanaša se predvsem na povečanje njene interaktivnosti. V svetu poteka veliko raziskav tako na področju embaliranja živilskih proizvodov kot ostalih panog embalažne industrije, kot sta farmatcevtska in kozmetična industrija. Pri pametni embalaži, ki se vse bolj vključuje v produkte fleksibilne embalaže, pri pakiranju živilskih izdelkov srečujemo vedno nove rešitve z vključevanjem aktivnih komponent, kot so npr. indikatorji svežine izdelka. Aktivne komponente so lahko implementirane na preprost način (v obliki večplastnih etiket z biološko-kemičnimi aktivnimi barvili) ali pa kot kompleksnejše rešitve z vključitvijo pravih, pametnih senzorjev.

Slednji bodo v bližnji prihodnosti vse bolj vključevali integracijo tehnologij tiskane organske elektronike in radiofrekvenčne identifikacije RFID. Omenjena integracija bo omogočala spremljanje zgodovine proizvoda s časovno odvisnim zapisovanjem specifičnih parametrov, ki bodo določeni glede na vrsto proizvoda (npr. temperatura, vlaga …). Opisane aplikacije, ki se že in se bodo v bližnji prihodnosti vse bolj vključevale v embalažne izdelke, zahtevajo dodaten finančni vložek podjetja, ki vsekakor ni zanemarljiv. 2D kode, ki so podrobneje predstavljene v članku, pa tega vložka ne zahtevajo, saj se lahko na embalažo vključijo že v procesu priprave tiska, podobno kot črtne kode, končni rezultat pa je velika dodana vrednost embalaži. Kode močno povečajo njeno interaktivnost v smislu dostopa do dodatnih informacij o izdelku in obogatenem (mobilnem, interaktivnem) trženju.

Uporaba 2D kod in mobilni telefon

Danes, še posebej v času recesije, se vsako podjetje zelo dobro zaveda pomembnosti trženja in posledic, ki jih ima trženje na njegovo rast in obstoj. Ni dovolj, da kupcem le ponudimo našo storitev oz. proizvod, pomembno je tudi, kakšen stik ustvarimo s kupcem! Uspeh prodaje je tako odvisen od načina oglaševanja, kar lahko opazimo tudi v vsakdanjem življenju, ko se izdelki nižje kakovosti prodajajo bolje le zaradi boljše reklame.

Komunikacija, vezana na oglaševanje med prodajalcem in kupcem, poteka preko različnih medijev, ki uporabniku nudijo osnovne informacije o izdelku. Nekateri mediji, predvsem tiskani, so pogosto površinsko omejeni in zato onemogočajo kakovostno oglaševanje in informiranje. To velja tudi za embalažo.

Embalažo sicer lahko povečamo ali v notranjost dodamo navodila s potrebnimi dodatnimi informacijami o izdelku, vendar se glede na stroškovni vidik takšne rešitve le redko izkažejo kot dobre.

Opisan problem lahko elegantno rešimo s tehnologijo 2D kod, ki omogočajo zgoščeno kodiranje velike količine informacij, do katerih lahko pridemo že s preprosto uporabo mobilnega telefona.

Z 2D kodo lahko na majhno površino zakodiramo dodatne podatke, ki jih želimo posredovati uporabnikom, ali pa zakodiramo le spletni naslov, preko katerega lahko uporabnik dostopa do dodatnih informacij o izdelku (npr. podatkov o proizvajalcu, navodil, nagradnih iger …). Na ta način 2D kode predstavljajo most med embalažo in informacijskimi tehnologijami, saj ustvarimo močno interakcijo med tiskanim in digitalnim medijem, ki ima možnosti spreminjanja in dodajanja informacij. Vse bolj pogosto se za omenjen način razširitve informacij na embalaži uporablja izraz razširjena embalaža (ang. extended packaging).

V enem simbolu zakodiranih več tisoč znakov

2D kode so se razvile zaradi potrebe po označevanju in identifikaciji majhnih izdelkov (npr. elektronskih komponent …), katerih razpoložljiva velikost za označevanje ni omogočala vključitve črtnih kod. Šele v zadnjih petih letih se je njihova uporaba razširila tudi na področje oglaševanja in trženja izdelkov.

Lastnosti 2D kod v primerjavi s črtnimi kodami

2D kode imajo visoko kapaciteto enkodiranih podatkov. Kodiramo lahko številčne, črkovne, ASCII znake in tudi kanji ter kana simbole.

V enem samem simbolu 2D kode je lahko zakodiranih tudi do 7.000 znakov (QR koda) (Slika 1), črtne kode pa imajo zgornjo omejitev enkodiranja do maksimalnega zapisa 100 znakov.

Slika 1: Velika količina podatkov, zakodirana v majhno 2D kodo
Slika 1: Velika količina podatkov, zakodirana v majhno 2D kodo

Ker 2D kode za razliko od črtnih informacije enkodirajo tako v vodoravni kot tudi v navpični smeri, lahko na manjšo površino shranijo večje količine podatkov (Slika 2). Enako količino informacij lahko tako zakodiramo na le 1/10 prostora navadne črtne kode.

Slika 2: Enako količino informacij lahko z 2D kodo zakodiramo na 1/10 prostora črtne kode
Slika 2: Enako količino informacij lahko z 2D kodo zakodiramo na 1/10 prostora črtne kode

2D kode vključujejo Reed-Solomonov korektor napak, ki nam omogoča branje delno poškodovanih kod (Slika 3). Tovrstni algoritem v črtnih kodah ni vključen, zato je pri tisku le-teh potrebna veliko večja natančnost.

Slika 3: 2D kode lahko beremo, četudi so delno poškodovane ali raztrgane
Slika 3: 2D kode lahko beremo, četudi so delno poškodovane ali raztrgane

V nadaljevanju sta opisani dve 2D kodi: kodi QR in EZ, ki se trenutno največ uporabljata v namene razširitve embalaže in mobilnega trženja. Obe sta v javni domeni, tako da ju lahko prosto uporabljamo brez kakršnekoli licence.

Glede na način zapisa informacij delimo kode na statične, dinamične in/ali pametne kode. Pri statičnih kodah podatkov po tisku kode ni več mogoče spremeniti, dinamične kode pa omogočajo spreminjanje podatkov oziroma vsebine tudi že izoblikovanih, natisnjenih kod.

To omogočajo različne platforme, ki lahko hkrati beležijo tudi statistične podatke. Pametna koda pa je napredna oblika dinamične kode, kjer se spletni naslov določi v realnem času.

QR koda

Kratica QR opisuje hitro odzivnost (ang. Quick Response) najbolj razširjene QR kode, ki jo je razvilo podjetje Nippondenso ID systems (http://www.denso-wave.com/qrcode/index-e.html). Koda je hitro prepoznavna, saj v treh kotih matričnega zapisa(Slika 4)vključuje pozicionirni kvadratni vzorec. Osnovana je bila za hitro branje z uporabo mobilnih telefonov. Ima visoko kapacitivnost zapisa – več kot 7.000 znakov, uporablja pa se lahko kot statična, dinamična ali kot pametna koda.

Slika 4: QR koda
Slika 4: QR koda

EZ koda

Koda (Slika 5) se uvršča med dinamične, pametne kode. Licenco za uporabo omenjene kode ima podjetje Scanbuy (http://www.scanbuy.com/web/). Splošne specifikacije kode so objavljene, zato jih lahko uporabi za razvoj lastnih aplikacij vsaka oseba ali organizacija. Ima preprost in učinkovit dizajn, ki omogoča hitro branje. Njena fizična velikost znaša le 1,27 cm. Koda ima podatkovno kapaciteto 76 bitov z možnostjo 75 sekstilijon unikatnih kombinacij.

Slika 5: EZ koda
Slika 5: EZ koda

Dekodiranje poteka s programom za branje preko kodnega indeksa na strežniku. Njena velikost se z večanjem količine podatkov ne spreminja, kar ji omogoča indirekten način uporabe. Pri omenjenem načinu koda shranjuje le kodni indeks, preko katerega se dostopa do podatkov v centralni bazi.

Kodo preberemo z mobilnim telefonom

Vključitev kode na izdelek je zelo preprosta. Oblikujemo oziroma generiramo jo z uporabo prosto dostopnih programov na spletu (npr: http://qrcode.kaywa.com/, http://datamatrix.kaywa.com/) ter jo natisnemo.

Kodo na izdelku lahko uporabnik prebere z mobilnim telefonom (Slika 6), ki vključuje kamero za zajem in programsko opremo za branje kod. Ti programi so prav tako prosto dostopni (npr. http://www.i-nigma.com/, http://www.upc.fi/en/upcode/instructions/, http://www.2dscan.com). Odvisno od vrste kode lahko uporabnik dostopa do statičnih ali pa do razširjenih informacij na spletu.

Slika 6: Način zajema 2D kode z mobilnim telefonom
Slika 6: Način zajema 2D kode z mobilnim telefonom

Vsak dan več uporabnikov

Zgledni primeri tovrstne uporabe so različni proizvajalci, ki na izdelke že vključujejo 2D kodo in preko nje uporabnikom posredujejo dodatne informacije o izdelku. Koda na embalaži hamburgerja (Slika 7) nudi podatke o hranilni vrednosti izdelka, na embalaži sesalca pa koda omogoča dostop do dodatnih navodil o njegovi uporabi (Slika 8).

Slika 7: Koda na embalaži hamburgerja nam nudi informacije o hranilnih vrednostih izdelka (http://www.iftf.org/node/3155)
Slika 7: Koda na embalaži hamburgerja nam nudi informacije o hranilnih vrednostih izdelka (http://www.iftf.org/node/3155)

 

Slika 8: Koda na embalaži sesalca omogoča dostop do dodatnih navodil za uporabo sesalca (http://blog.scanlife.com/)
Slika 8: Koda na embalaži sesalca omogoča dostop do dodatnih navodil za uporabo sesalca (http://blog.scanlife.com/)

Omenjena tehnologija 2D kod iz dneva v dan širi krog uporabnosti, trenutno je najbolj razširjena na Japonskem in v Ameriki, v zadnjem času pa tudi v Evropi.

 

V razvitih državah ima že več kot 90 % prebivalstva mobilni telefon, kar pomeni, da lahko pričakujemo skorajšnji razcvet 2D kod tudi pri nas. Za začetek pa prepustimo domišljiji o uporabi 2D kod prosto pot in poskušajmo preko prikazane kode (Slika 9) dostopiti do spletne strani revije Embalaža, okolje, logistika – EOL.

1Naravoslovnotehniška fakulteta, Oddelek za tekstilstvo, Katedra za informacijsko in grafično tehnologijo, Snežniška 5, Ljubljana

2Valkarton, Podjetje za izdelavo in predelavo valovitega kartona,Tržaška c. 1, Logatec