Dizajn in embalaža | Majdi Kosi |
Toni Kancilja. Samostojni oblikovalec, ustvarjalec, avtor. Kljub dolgoletnemu delu na področju oblikovanja in bogatim izkušnjam se vedno velja za oblikovalca mlajše generacije, četudi se z oblikovanjem ukvarja že drugo desetletje. Njegovi večkrat nagrajeni in tudi mednarodno odmevni izdelki industrijskega oblikovanja so opredmetene ideje, ki odražajo jasno, čisto, preprosto, a inovativno razmišljanje. Sam pravi, da izdelki izpričujejo njegovo etično držo, saj so rezultat iskrenega ustvarjalnega procesa, v katerem vase zazrt in predvsem do sebe zahteven umetnik sledi notranji potrebi po ustvarjanju.

Znana je ocena, da oblikovanje embalaže v Sloveniji ni razvito, da ni dovolj specializiranih oblikovalcev. Kje vidite probleme in kje izzive?
Še danes velja, da vaja dela mojstra. Mojstrski izpit je bil dokaz zrelosti, danes pa si preprosto kupiš računalnik. S pritiskom na gumb smo izbrisali tudi vse kanone, ki jih je ustvarila stroka. V porušenem ravnotežju je oblikovanje vse, delo je razvrednoteno, prostora za oblikovalce z izjemnim darom in sposobnostmi pa je vse manj. Estetike bi se morali učiti vsi, a le redki in izbrani se ji povsem posvetijo. Oblikovanje govori o naši preteklosti, sedanjosti ter preroško vidi tudi v prihodnost.

In kaj je vaš kreativni kredo?
Čar oblikovanja se skriva v naši ustvarjalni naravi, povezanosti s svetom in materijo, iz katere črpamo. Oblikovanje je govorica oblik in materialov. Ima bogat jezik, poln pomenov, jasnih misli. Stremi k naravnim principom, popolnosti, redu. Oblika se porodi, oživi in postane obličje. Moj oblikovalski opus obsega izdelke široke potrošnje, ekskluzivne predmete in dela, ki odražajo osebni pogled na oblikovanje. Na novo odkrivam skrite pomene oblike in razkrivam skrivnosti oblikovanja samega. Snovanje je kakor stvarjenje. Simbolizira konec kaosa, ki nastopi, ko v univerzumu obveljata red in oblika. Oblikovanje razumem kot ustvarjanje ravnotežja.

Koliko upoštevate ekodizajn in življenjski ciklus izdelka?
Verjamem v moč kreacije, v njej je duh sleherne civilizacije. Najlepši zavojni papir je bil star časopisni papir. Želim si, da bi na novo odkrili culo, cajno in leseno gajbico.

Kateri je vaš prvi in kateri najljubši projekt, na katerega ste ponosni?
Prve resne korake sem naredil s Frutkom in družino stekleničk za otroško hrano … še danes iz majhnega raste veliko. Pobiranje in embaliranje pasjih iztrebkov mi je prineslo zlato medaljo na Eureki 2000 v Bruslju. Moj izum pa psom in njihovim lastnikom ne diši preveč. Ustvarjalne refleksije in svojo blagovno znamko sem predstavil tudi v Tokiu. Papirnate zgibanke, ovojnine izdelkov so navdušile zahtevne obiskovalce. Odkrito so mi zaupali, da bodo princip zgibanja prekopirali. Veliko priznanje in hkrati tudi spoznanje, da je znanje neprecenljivo.

Kateri projekt je za vas predstavljal največji izziv in zakaj?
Izum nastane v hipu, a le malo avtorjev lahko pojasni, kako dolgo je nanj treba čakati. Operater mobilne telefonije je potreboval izvirno in preprosto rešitev za embaliranje vseh mobilnikov. Rešitev je bila revolucionarna. Opustil sem vse elastike, lepila in povsem spremenil tehnologijo dela oziroma proizvodni proces. Ovojnina ni le lepa preobleka, čeprav jo na prvi pogled sestavljajo lepo umerjeni kroji papirja.

Iz katerih materialov ustvarjate?
Ideja je brez barve in oblike. Ta se skriva v materialu in čaka, da jo obudim. S papirjem in svinčnikom. Računalnik samo pomaga dokončati in pazi, da je vse lepo in prav. Uporabljam naravne materiale in v naravi tudi iščem navdih.

Ali so vam ljubši komercialni projekti ali umetniški?
Umetnost, rokodelstvo in obrt imajo svojo zrcalno sliko, ki se kaže v podobi sodobnega ustvarjalca, snovalca. Oblikovanje je vzniknilo na tleh rokodelstva in obrti. Odnos do preteklosti, kulturne dediščine, negovanje in razumevanje prvinskih znanj se zrcali v današnji družbi. Je del nas, naše identitete, kar smo nasledili in bomo tudi pokazali zanamcem. To so dela, ki govorijo o tem, kdo smo in kaj znamo. Vsako moje delo je avtorsko in v sebi nosi hotenje, da bi izpolnilo vsako željo.

Ali vaše embalaže nosijo kakšno sporočilo?
V izdelkih ni čutiti le moči oblike, temveč tudi moč avtorja, njegovo naravo in čistost njegovih misli. Ostrina noža, ki oblikuje papir ali tvarino, naj bo hkrati prispodoba ostrine razuma ustvarjalca. Rez je kakor podpis.

Kako dolgo se že ukvarjate z oblikovanjem, so bile to tudi sicer vaše sanje?
v teh dolgih sanjah ustvarjalec spozna, kako občutljiva je belina papirja in kaj vse skriva neskončna, črna črnina.

Od koga ste se največ naučili in ali radi predajate svoje znanje tudi naslednjim generacijam?
Skrivnosti oblikovanja mi je zaupal profesor, maestro, prijatelj in sogovornik Oskar Kogoj. Oblikovanje je tiha govorica in prav vsak ji lahko prisluhne.