Zelena-Slovenija-logo

Portal za trajnostni razvoj

Kontakt:

Kontaktirajte nas na e-naslov info@zelenaslovenija.si ali pokličite na 03 42 66 700.

Poiskali bomo ustrezno rešitev za vas.

Poraba parafinskih sveč je močno upadla, v vzponu so solarne - EOL 139

Sveče in materiali |
 
Prodaja parafinskih sveč je v Sloveniji drastično upadla. Tatjana Potokar, direktorica radoveljskega podjetja EMMA, navaja, da se je lani prodalo le še okrog 15, 16 milijonov parafinskih sveč, pred tremi leti 24 milijonov. Hkrati, pove, prodaja njihovih ekoloških elektronskih in predvsem solarnih sveč raste iz leta v leto. Meni, da višja cena solarne sveče ne vpliva na nakup, saj gori kar do 1000 dni, predvsem pa je njen vir sonce in materiali so bolj reciklabilni. Njenih prednosti je še več. V podjetju vidijo prihodnost v steklu, ki je že zdaj med materiali v proizvodnji njihove sveče. Družinsko podjetje EMMA razvija tudi druge zelene blagovne znamke, med njimi je Lunay, njihov program darilnih vrečk Papilu pa je na trgu znan in cenjen že dolgo.
 
Tatjana Potokar foto Boris Pretnar
Tatjana Potokar foto Boris Pretnar

Slovenija je med evropskimi državami rekorderka po potrošnji sveč, parafinske še vedno prevladujejo. Kot vodilni proizvajalec elektronskih in solarnih sveč v državi lahko najbolj realno ocenite, ali se številne pobude za manjšo uporabo sveč in za alternativne rešitve poznajo pri vaši prodaji? So spremembe?

Največje spremembe so se v segmentu nagrobnih sveč zgodile v zadnjih nekaj letih. Ljudje postajajo čedalje bolj ozaveščeni. Posegajo po bolj trajnostnih izdelkih in večji premislek namenjajo tudi svojemu vplivu na okolje. Kljub temu, da parafinske sveče, ki gorijo le nekaj dni in za seboj pustijo veliko odpadkov, še vedno prevladujejo, ne moremo zanemariti dejstva, da je njihova poraba v zadnjih letih močno upadla. Še pred tremi leti je Slovenija prižgala okoli 24 milijonov sveč letno. Lani le še 15 oziroma 16 milijonov. Hkrati pa prodaja naših ekoloških elektronskih in predvsem solarnih sveč Vestina iz leta v leto raste. Ljudje so čedalje bolj ozaveščeni o vseh prednostih, ki jih imajo takšne sveče, predvsem solarne, ki gorijo do kar 1000 dni oziroma 3 leta.

EU je v zadnjem obdobju sprejela več ukrepov za manjšo uporabo plastike v proizvodni izdelkov. Ali to pomeni, da se bolj odpirajo vrata za izvoz elektronskim in solarnim svečam? Kako uspevate širiti izvozne trge in kje najbolj?

Takšne ukrepe podpiramo, saj tudi sami predvsem zadnjih pet let ves razvoj solarnih sveč usmerjamo v steklo. Vsi naši novi modeli solarnih sveč Vestina imajo stekleno ohišje. Nekatere države so na tem področju zelo ozaveščene, druge nekoliko manj. Nove priložnosti pogosto iščemo na raznih sejmih ali natečajih. Naše ekološke elektronske in solarne sveče izvažamo v več kot 10 držav, med drugim na Hrvaško, Potrugalsko, Litvo, Italijo in Poljsko.

Ena tona sveč, ki je ne recikliramo, obremeni okolje z okrog 330 kg plastike, z več kilogrami kovin, baterij in nečistoč. Iz katerih materialov so elektronske in solarne sveče, kakšna je poraba materialov in kakšna je reciklabilnost vaših izdelkov?

Ena izmed poglavitnih težav parafinske sveče je, da gre za izdelek, ki že samo v nekaj dneh postane odpadek. Zato smo razmišljali drugače. In naše solarne sveče z razlogom imenujemo tudi sveče prihodnosti. Ves naš razvoj in oblikovanje novih modelov narekujeta trajnost in okolje. Solarna sveča je že sama po sebi inovativna in okolju prijaznejša, ker za svoje delovanje izkorišča naravni vir energije - sonce. Največja komponenta sveče, njeno ohišje, je narejena iz stekla. Steklo je zelo visoko reciklabilno. Po uporabi se zmelje in ponovno uporabi za nove steklene izdelke. Baterije so sicer prisotne, vendar jih zaradi dolge življenjske dobe izdelka, 3 leta, zelo redko zavržemo.

A v sveči je tudi plastika.

Ostali sestavni deli naših sveč so seveda narejeni iz plastike PET, ki je okolju veliko bolj prijazna od plastike PVC, ki jo najdemo pri parafinskih svečah. Ta namreč pri sežiganju sprošča strupeni klor, ki zelo škodi naravi. Pri plastiki PET v naših svečah pa gre za enako plastiko PET, iz katere so izdelane plastenke in druga plastična embalaža tudi v živilski industriji. Plastiko PET se najlažje reciklira in zato je njena uporaba čedalje bolj priljubljena. Tudi razvoj plastike PET poteka z izjemno hitrostjo in bo v prihodnje najbolj reciklirana izmed vseh plastik. Sicer pa prihodnost vidimo predvsem v uporabi stekla.

Računsko sodišče je v analizi ravnanja z odpadnimi nagrobnimi svečami opozorilo na problem nizke okoljske dajatve in na premajhen nadzor nad ravnanjem z odpadnimi nagrobnimi svečami. Kako bi lahko ekonomska in okoljska politika spodbudili uporabo trajnostnih alternativ voščenim svečam in spreminjanje potrošniških navad?

Eden vidnejših projektov s strani ministrstva za okolje in prostor je vsekakor 'Prižgimo svečo manj', ki postaja v zadnjih letih čedalje bolj odmeven. Še vedno pa ljudje težko opustijo tradicijo in navado prižiganja sveč preminulim. Tradicija je zelo lepa in jo s solarno svečo bogatimo. Prav zato, da zmanjšamo število odpadnih nagrobnih sveč in smo bolj ekološki, smo razvili izdelek, ki je alternativa voščenim svečam. Alternative, kot je solarna sveča, postajajo med ljudmi čedalje bolj razširjene. Moramo pa vedeti, da gre za dolgotrajnejši proces spreminjanja potrošnikovih navad.

Koliko vpliva na nakup sveč tudi cena, saj so elektronske in solarne dražje? V čem je njihova prednost?

Menim, da so ljudje prepoznali vse prednosti elektronskih, predvsem pa solarnih sveč Vestina. Cena na nakup ne vpliva bistveno. Pravzaprav se ljudem nakup solarne sveče povrne že v nekaj tednih, če jo primerjamo z voščeno. Gori do 1000 dni, zato je začetni vložek ob nakupu res upravičen. Bistveno pa je, da z bolj ekološkimi svečami, kot je solarna, veliko manj obremenjujemo okolje. Zaradi dolge dobe gorenja jih redkeje zavržemo in tako bistveno prispevamo k zmanjševanju kupov odpadnih nagrobnih sveč. Če bi želeli, da na grobu našega sorodnika vedno gori ena sveča in če uporabljamo navadne voščene sveče, pomeni, da jo moramo zamenjati vsak teden, če ne celo še pogosteje. Izračunajte. Na leto bi morali tako kupiti kar 156 voščenih sveč. Ali ni ceneje kupiti solarno svečo? Druga prednost so prijaznejši materiali, kot sta steklo in plastika PET. Steklo naredi svečo tudi težjo in bolj stabilno, tako da se težje prevrne. Poleg tega elektronske in solarne sveče gorijo v vseh vremenskih razmerah ter so odporne na veter in vlago. Ob vsem navedenim je sveča Vestina izdelana v Sloveniji. Tako lažje skrbimo za kakovost in razvijamo nove modele.

Tudi v proizvodnji drugih izdelkov uporabljate materiale, ki se dajo reciklirati oziroma se odločate za naravne sestavine. Redno ste sodelovali na mednarodnem sejmu Vivaness, sejmu naravnih in organskih izdelkov za osebno nego. Kako se je na trgu prijela vaša blagovna znamka Lunay, kjer je material bombaž?

V segmentu intimne higiene so vse bolj zaželeni naravni materiali. Ker nam je mar za zdravje žensk, smo zasnovali blagovno znamko Lunay. Gre za naravne vložke in tampone, narejene iz 100% bombaža. Bombaž je naravni material, ki velja za najboljšega v neposrednem stiku s kožo. Naši koži omogoča dihanje, je nežen in udoben, hkrati pa so vsi izdelki tudi hipoalergenski in primerni za ženske z občutljivo kožo. Poleg tega ne vsebujejo dišav, superabsorbentov ali škodljivega klora. Lunay je naša najmlajša blagovna znamka. Vsako leto je prodaja boljša, tudi na drugih trgih. A vemo, da vse potrošnice še niso seznanjene s prednostmi, ki jih ponujajo bombažni vložki in tamponi. Vidimo še veliko priložnosti.

V proizvodnji samostojno razvijate več programov. Kateri so tržno najuspešnejši in kakšni so poslovni načrti? Ste z vašimi izdelki v vseh trgovskih verigah v Sloveniji?

Naše podjetje bo kmalu praznovalo 50-letico poslovanja. V tem času smo razvili po 5 blagovnih znamk, s katerimi smo na različnih trgih. V Sloveniji beležimo največji uspeh z ekološkimi elektronskimi in solarnimi svečami Vestina ter z darilnimi vrečkami za vse priložnosti Papilu. Naša prodajna mreža je široka.

Kakšno bo letošnje poslovanje?

Zadnjih nekaj let beležimo rast predvsem z blagovno znamko Vestina. Verjamem, da bo tako tudi letos.

Že dalj časa sodelujete s Centrom za usposabljanje, delo in varstvo Radovljica. Zakaj?

Povezovanje znotraj lokalnega okolja je ključno za rast in razvoj ne samo našega podjetja, ampak družbe nasploh, saj ima lahko veliko pozitivnih posledic. V najboljših oziroma najuspešnejših zgodbah se tovrstno sodelovanje spremeni v večletno.

Projekt spreminja družbo, odpira nova vrata in preseže meje posamezne občine. S CUDV Radovljica sodelujemo že 13 let. Uporabniki CUDV, odrasli z motnjo v duševnem razvoju, pod vodstvom mentorjev za naše podjetje opravljajo del proizvodnje sveč Vestina. Delo jim pomaga k večji vključenosti v družbo, jim prinaša spoštovanje, stabilnost in zadovoljstvo ter daje občutek vrednosti, koristnosti in enakopravnosti. Gre za aktivno vlogo in podporo, ki pripomore k normalizaciji in večji vključenosti določene manj privilegirane družbene skupine v svet, hkrati pa mi v zameno za to dobimo vestne delavce in obogatitev delovnega okolja. Delo z njimi nam predstavlja srčno partnerstvo in povezovanje, s katerim rastemo vsi.